Annonseringsdato: 04.05.2024
Åpne i planregister

Status: Vedtatt plan
Bydeler: Bergenhus, Fyllingsdalen, Laksevåg, Årstad

Laksevåg, Bergenhus, Fyllingsdalen og Årstad.

Bergen Bystyre har i møte 10.4.2024, sak 100/24, vedtatt kommunedelplan for kollektivsystemet mellom Bergen sentrum og Bergen vest, kalt Kollektivplan, i medhold av plan- og bygningslovens §11-15.

Om kommunedelplanen

Kommunedelplan for kollektivsystemet mellom Bergen sentrum og Bergen vest anbefaler et helhetlig og overordnet kollektivsystem med både buss og bybane. Kommunedelplanen er en tematisk kommunedelplan etter plan- og bygningsloven og omtales i denne saken som kollektivplan.

Målene for kommunedelplanarbeidet er forankret i byvekstavtalen og nasjonale og regionale mål. Lokalt er kommuneplanens samfunnsdel og arealdel revidert siden oppstart av arbeidet i 2015. KPS og KPA har tydelige føringer for kompakt byutvikling der gange, sykkel og kollektivtransport er prioritert og hvor hovedtyngden av veksten skal komme langs kollektivakser og -knutepunkt.

Mål for kollektivplanen

Prosjektet har definert prosjektspesifikke mål for å bidra til å nå de overordnete målene. KDP for kollektivsystemet mellom sentrum og Bergen skal:

1. Bidra til attraktiv byutvikling
  2. Bidra til attraktive kollektivreiser
  3. Redusere behovet for personbiltransport i Bergen vest og på innfartsårene fra Bergen vest
  4. Bidra til tilfredsstillende framkommelighet og kapasitet i sentrum

Framtidig kollektivsystem i Bergen Vest

Dette er et kart over Bergen Vest, med skisse av ulike kollektivruter.
Skisse av kollektivsystemet i Bergen Vest
Bilde: Bergen kommune

For å nå målene skal det utvikles et kollektivsystem i Bergen vest, med:

• Full utvikling av bybanesystemet: korridor 1 og korridor 5, der 5 er prioritert
  • Sikret framkomst for bussene
  • Kapasitet på busstasjonen og i sentrum må sikres
  • Fokus på knutepunktene i videre regulering

Bystyrets vedtak om kommunedelplan kan ikke påklages.

Saksdokumenter: