Musikkpaviljongen og tulipanblomstring
NASJONALFARGER: Tulipanbedet rundt Musikkpaviljongen er plantet i rødt, hvitt og blått.
Bilde: Ann-Kristin Loodtz

Slik blir 17. mai i Bergen

Her finner du nyttig informasjon for dagen.

Hovedprosesjonen i sentrum

Det er 17. mai-komiteen i Bergen som står for det offisielle programmet. Dagen starter med blant annet morgenprosesjon, bekransninger og båtparade på Byfjorden som starter i Hilleren klokken 10.30.

Fremmøte til hovedprosesjonen på Koengen er fra klokken 9.45. Prosesjonen skal være ferdig oppstilt klokken 10.15, og toget starter å gå idet kanonene på Skansen har fyrt av salutt klokken 10.30. Flaggtoget går motsatt vei, fra Festplassen klokken 10.40.

Kart over prosesjonene 17. mai
HOVEDPROSESJONEN: Kartet viser ruten for hovedprosesjonen. Rød stek er hovedprosesjon og flaggtoget. Blå strek er morgenprosesjonen. Den grønne streken viser en nødvendig sløyfe på grunn av oppussing av Sundt-bygget. (Gjelder kun hovedprosesjon, ikke flaggtoget).
Bilde: 17-mai.no / ba.no

Se 17-mai-programmet time-for-time på 17-mai.no.

Gjør byen vakker

Park- og veidriftsavdelingen startet planleggingen av 17. mai allerede i fjor høst, da de startet utplanting av flere tusen tulipanløk. Arbeidet har fortsatt ut over våren, og i dagene frem mot nasjonaldagen jobber de med renhold og rydding; de klipper gress, vasker skulpturer, vanner, luker ugress og passer på blomster i byens grønne områder.

- Kirsebærtrærne rundt Smålungeren blomstret tidlig i år, så de er på hell. Men det er godt håp om at vi treffer godt på tulipanblomstringen om ikke været blir for varmt i uken før, sier konsulent ved Bymiljøetaten Elisabet Salbu.

Byen skal skinne på sitt beste på nasjonaldagen.

- Vi rydder blomsterurner og pullerter på Festplassen og Torgallmenningen, rengjør statuer og gjør byen klar. 16. mai pynter vi Vikingskipet på Festplassen med bjørk, og blir det for varmt, må vi til med ekstra vanning frem mot nasjonaldagen. Vi krysser fingrene for at blomstringen viser seg i sin vakreste prakt, sier Salbu.

Vikingskipet på Festplassen pyntes med bjørk.
BJØRK: Vikingskipet på Festplassen skal pyntes med bjørk.
Bilde: Nina Blågestad (arkivbilde)

Rydder og sikrer

Park- og veidriftsavdelingen koordinerer også et omfattende arbeid, med kosting av gater, omskilting og utplassering av sperremateriell frem mot den store dagen.

I planleggingen samarbeider de med nødetater og flere andre aktører for å sikre god fremkommelighet både for hovedprosesjonen, kollektivtrafikk og nødetatene på 17. mai. Og natt til 17. er flere titalls ute for å gjøre byen klar.

Kast boss i bosspann

I 17. mai-helgen er det satt ut ekstra bosspann, og alle innbyggerne oppfordres til å bruke dem.

Trafikk og kollektivtilbud

Det meste av sentrum er stengt for kjøring 17. mai. Vi oppfordrer til å benytte offentlig transport på nasjonaldagen. Les mer om trafikkregulering på 17. mai her

Et større område i Bergen sentrum er stengt for trafikk mellom klokken 7.00 og 24.00 på 17. mai. Etter klokken 15.00 kan busser og bybaner i rute kjøre gjennom sentrum.

Damsgårdstunnelen, Løvstakktunnelen og Nygårdstunnelen (mot sentrum) stenges i tidsrommet 08.30–12.00. Tunnelene er åpne for buss, taxi og utrykningskjøretøyer. Se mer informasjon om trafikkregulering på 17-mai.no

Skyss kjører søndagsruter, men med ekstra bybaner og buss før og etter prosesjonen. Skyss sin reiseapp er oppdatert med ekstraavgangene. Skyss informerer om rutetider her.

Slipp brannbilen frem

Når du skal parkere på nasjonaldagen, husk at brannbilen trenger tre meter veibredde for å komme forbi. Er du med fritidsbåt i Vågen, vær nøye med brannsikkerhet.

- Sørg for å ha fungerende røykvarsler i båten og følg fortøyningsplanen for Bergen havn, oppfordrer kommunikasjonsleder ved Bergen brannvesen, Trine S. Sommerlade.

17. mai-tog i Fana

Også i Fana er det tett program på nasjonaldagen. Selve prosesjonen har oppstilling ved Lagunen storsenter klokken 10.30, med avmarsj klokken 11.00, ned Fanavegen, videre ned Nesttunvegen, runder nedre del av Nesttunvegen ved Circle K, går inn i Nesttunvegen parallelt med terminalen og avsluttes foran Fana Sparebank. Hele programmet i Fana ser du her.

Drikk gratis vann

Bergen vann har satt ut seks drikkevannsposter med gratis vann i Bergen sentrum. Her er det vann tilgjengelig hele døgnet.

I Bergen er det tillatt å servere alkohol ved byens skjenkesteder fra klokken 07.00 på nasjonaldagen. Det er ikke lov å drikke eller servere alkohol på offentlig sted uten skjenkebevilling.

Offentlige toaletter

Besøkende og innbyggere i Bergen kan fritt benytte rundt 50 toaletter i sentrum, fordelt på nær 20 ulike steder. Toalettene i Skur 8 og 11 på Bryggen er åpne 16. og 17. mai. Her finner du offentlige toaletter i sentrum

Lær deg flaggreglene

Bystyret har vedtatt flaggregler for Bergen. På nasjonaldagen er det mannskap fra Bergen brannvesen som har ansvar for å heise flagg på alle de offisielle flaggstengene i sentrum. Er du usikker på når du skal heise flagg hjemme, hjelper vi deg med flaggreglene her.

Ellers lover langtidsvarselet godt for været på nasjonaldagen.  Yr.no gir deg varselet time for time her. Vi krysser fingrene.

Bergen kommune ønsker alle innbyggerne en fin markering 17. mai!

Fra hovedprosesjonen over Torget
VARM ELLER KALDT? I fjor var det litt småkaldt og overskyet på 17. mai. I år kan det bli nydelig vær på nasjonaldagen. På bildet fra hovedprosesjonen 2023, Bergen kommunes fane.
Bilde: Ann-Kristin Loodtz