Mann i dress står på scene, publikum sitter ved bord i forkant.
SAMARBEID: Samlingen om kulturmøter var et samarbeid mellom Byrådsavdeling for barnehage og skole og Rådet for Kulturkompetanse i Forebyggende Arbeid som driver prosjektet ‘Entertainment Education, mot rasisme og diskriminering’. Prosjektet er finansiert av Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (BUFDIR).
Bilde: Astri Kamsvåg

Storsamling om kulturmøter i barnehagen

Hvordan kan barnehagen bidra til vellykket inkludering av flerkulturelle familier? Rundt 140 ansatte i kommunale og private barnehager deltok nylig på samling om dette.

- Barnehagen er ofte det første stedet barn møter verden utenfor den nære familien, og derfor er jobben dere gjør så utrolig viktig – spesielt for barn med innvandrerbakgrunn. Barnehagen er en sentral arena for forebyggende arbeid og tidlig innsats. Jeg håper at samlingen gir dere nyttige verktøy i samarbeidet med flerkulturelle familiersa Daniel Hägglund, byråd for barnehage og skole, da han åpnet samlingen. 

Mann i dress står på scenen, publikum sitter ved bord i forkant
For å lykkes med integreringsarbeidet er det ifølge foredragsholder Leoul Mekonen avgjørende at ansatte i barnehagen har kulturkompetanse.
Bilde: Astri Kamsvåg

Barnehagens rolle i integreringen

Dagens foreleser var Leoul Mekonen, grunnlegger av Rådet for Kulturkompetanse i Forebyggende Arbeid. Rådet arbeider for å fremme vellykket integrering av innvandrere i det norske samfunnet. Mekonen delte erfaringer fra sitt eget liv og hadde i tillegg en akademisk tilnærming da han snakket om barnehagens sentrale rolle i integreringen av og identitetsbyggingen til flerkulturelle barn. 

I Bergen går nesten 97 prosent av barn i alderen 1-5 år i barnehage. Også i Bergen er det færre barn med minoritetsspråklig bakgrunn som går i barnehage, enn barn med norsk bakgrunn. Folkehelseoversikten for 2023 viser at i enkelte bydeler i Bergen har opptil 23 prosent av barna ikke tilfredsstillende språkferdigheter ved skolestart. Gjennom det nasjonale prosjektet «Økt barnehagedeltakelse for minoritetsspråklige barn» arbeider Bergen kommune for å få flere barn med flerkulturell bakgrunn inn i barnehage.

Private og kommunale barnehager i Bergen kan få støtte til systematisk arbeid med flerspråklighet og inkludering.

Bygge allianser ved hjelp av dialog

- Det finnes ulike syn på barneoppdragelse og foreldreskap i ulike kulturer. Hvordan kan barnehagen støtte innvandrerforeldre best mulig i barnets utvikling? Hvordan snakke om sensitive tema på en god måte? spurte Mekonen. 

Det handler om å bygge allianser, sa han, før han ga nyttige tips om hvordan de som arbeider i barnehage, kan gå fram. Gjennom eksempler fikk han fram forskjellen på å informere foreldre på den ene siden, og på å invitere til dialog, erfaringsdeling og refleksjon. 

Han snakket også om fordommer, både blant etnisk norske og blant innvandrere. For å lykkes med integreringsarbeidet er det ifølge Mekonen avgjørende at ansatte i barnehagen har kulturkompetanse. 

Relevante nyhetssaker 

Bergen kommune - Flerkulturelle foreldre deler erfaringer om møtet med norsk barnehage

Bergen kommune - Barnehagene markerte morsmålsdagen

Les mer om: