Byarkitekten og Klimaetaten omorganiseres 1. oktober

Byrådet har nå vedtatt forslaget om å legge ned Klimaetaten og Byarkitekten.Fra 1.oktober overføres Klimaetaten og Byarkitekten som avdelinger til henholdsvis Bymiljøetaten og Plan- og bygningsetaten.

– Omorganiseringen vil skje i dialog med de ansatte og i tråd med kommunens forpliktelser etter lov og avtaleverk, sier kommunaldirektør Tor Corneliussen i Byrådsavdeling for byutvikling.

Byarkitekten blir videreført med tre faste årsverk. Omorganiseringen er forutsatt å gi en innsparing på cirka fire millioner årlig. Plan- og bygningsetaten skal etter omorganiseringen fortsette å fremme arkitektonisk kvalitet i Bergen.

Klimaetaten blir videreført med åtte faste årsverk. Omorganiseringen av Klimaetaten er forutsatt å gi en innsparing på fem millioner årlig. Bymiljøetaten skal etter omorganiseringen fremme klimaarbeidet internt og eksternt.

– Alle de ansatte i de to etatene vil få tilbud om ledige stillinger i kommunen, enten i de nye avdelingene, eller andre steder i organisasjonen, sier Corneliussen.

Bymiljøetaten og Plan- og bygningsetaten skal fortsatt ha en fri og uavhengig faglig stemme på sine respektive fagområder.

Les dokumentene i saken: