Nina-Beathe Johannesen, Jenny Gullaksen Villanger og Anne Mette Gullaksen
KOSTE SEG I SOLEN: Nina-Beathe Johannesen, Jenny Gullaksen Villanger og Anne Mette Gullaksen gikk for norsk lapskaus. – Det var der det var minst kø, forteller de.
Bilde: Håvard Prestegården

Hundreåring feiret med mat fra elleve land

Møregaten ble omskapt til en matfestival da Ny-Krohnborg skole feiret hundreårsjubileum.

Matboder i Møregaten
FOLKSOMT: Gaten bak skolen var rigget med matboder der alle fikk gratis smaksprøver.
Bilde: Håvard Prestegården

Minst 1500 mennesker var samlet på skoleplassen. Elever, familie, tidligere elever og naboer.

– Det er så fantastisk, jeg er så stolt! Stolt over skolen og området og hva vi har fått til, sier rektor Bjørg Liseth Pedersen.

Valgt av elevene

Et høydepunkt under tirsdagens feiring var “Møregaten matfestival”.

Her hadde elever på 9. trinn laget mat fra de fleste av verdens hjørner: Dolma fra Tyrkia,  placki ziemniaczane fra Polen, malawaz fra Somalia, makrell, lapskaus og rullekake fra Norge – og mye mer.

Ulike matretter
NOE AV UTVALGET: Med klokken, fra venstre: Norsk rullekake, tyrkisk dolma, tsjetsjensk galnash, norsk varmrøkt makrell og biryai fra Kurdistan.
Bilde: Håvard Prestegården

På Ny-Krohnborg skole finnes det mange nasjonaliteter, og det var elevene som hadde valgt hvilke retter som skulle lages.

Bak en av bodene står Nora Suleiman og serverer libanesisk tabbouleh - en slags tomatsalat med mynte og persille.

– Jeg foreslo å lage det fordi det er veldig godt! Det er en siderett, vi pleier å spise det hjemme med kyllingspyd og fries, sier hun.

Nora Suleiman, Omid Jabbar Saleh og Tilde Leivdal Øvreberg
FRA LIBANON: Nora Suleiman (i midten) serverer tabbouleh sammen med Omid Jabbar Saleh og Tilde Leivdal Øvreberg.

– Helt herlig

Matlagingsprosjektet er et samarbeid mellom Ny-Krohnborg skole, event- og cateringsatsingen Middag med Godfrey og  områdesatsingen i Bergen kommune . Elevene er blitt kjent med hverandre på en ny måte – gjennom å lage og spise mat fra landene de stammer fra.

– Det har vært kjempegøy å drive med dette, sier Tilde Leivdal Øvreberg.

Ronald Toppe
TIDLIGERE ELEV: – Veldig positivt å vise frem mangfoldet gjennom mat, mener Ronald Toppe.
Bilde: Håvard Prestegården

– I dag viser elevene frem mat som de vanligvis bare spiser hjemme. Det å få lov å bidra med noe som viser ens egen identitet er kjempeviktig. Det er helt herlig, sier rektor Pedersen.

– Det var en røverhule

Blant bodene står Ronald Toppe og smatter på et fat med den kurdiske retten biryani. Bergenseren gikk ut av Ny-Krohnborg i 1971.

– Da var dette en røverhule. Vi sloss hele tiden.

– Hvorfor det?

– Vi fikk juling av lærerne også. Det var sånn kulturen var, sier Toppe.

Nina-Beathe Johannesen er inne på noe av det samme. Hun var avgangselev i 1969.

– Det var litt mer dystert den gangen, mener hun.

– Men i dag virker det som en glad skole. Det er veldig deilig å være her, faktisk, sier Johannesen.

Bjørg Liseth Pedersen
GLAD REKTOR: Bjørg Liseth Pedersen.
Bilde: Håvard Prestegården

I solen på Ny-Krohnborg stemmer rektoren i:

– Vi har 45 språk på skolen. Mangfold er superkraften vår. I dag har vi laget en festival for hele nabolaget. Jeg er rett og slett stolt og rørt, sier Pedersen.

Folkemengde på skoleplassen på Ny-Krohnborg
HUNDRE ÅR: Skolen i Årstad bydel markerer jubileumsåret ved flere anledninger i 2024, men hovedfeiringen var tirsdag 11. juni. En høytidelig åpning med musikk og taler sto på programmet, fulgt av utstillinger i alle klasserom, filmvisning og matfestival i Møregaten, rett bak skolen.