Terje Søviknes og Christine Kahrs
NY KONTRAKT: Her skriver byråd for byutvikling Christine Kahrs under på avtalen sammen med ordfører i Bjørnafjorden Terje Søviknes.
Bilde: Håvard Prestegården

Ny vann- og avløpsavtale mellom Bergen og Bjørnafjorden

Bergen Vann skal levere driftstjenester på vann- og avløpsområdet i Bjørnafjorden kommune. Kommunene signerer nå en tiårskontrakt.

Bergen Vann vant anbudskonkurransen da Bjørnafjorden kommune trengte en ny leverandør på vann- og avløpsområdet.

Bergen Vann, og tidligere Bergen Vann KF, har siden 2014 gjort denne jobben for Bjørnafjorden. Den avtalen går ut i 2024, og derfor hadde Bjørnafjorden behov for å lage en ny avtale.

Dette skal Bergen Vann gjøre

Bergen Vann skal ha ansvar for å drive vann- og avløpsanleggene i Bjørnafjorden kommune.

Kontrakten omfatter også beredskap. Det betyr at viktige alarmer er koblet opp mot Bergen kommunes vaktsentral og håndteres på samme måte som i Bergen kommune.

Bra for begge kommuner

Den nye avtalen innebærer i stor grad Bergen Vann fortsetter å gjøre den samme jobben for Bjørnafjorden som etaten har gjort siden 2014.

Begge kommune har god erfaring med ordningen. Avtalen har vært til felles nytte ved at den bidrar til utvikling av et større kompetansemiljø, økt faglig utvikling og bedre og mer effektive tjenester.

Bjørnafjorden kommune skal betale 15 til 20 millioner kroner årlig for tjenestene.

Les mer om: