Til venstre er en kvinnelig bonde med nyplukkede reddiker i hendene. Til høyre holder en mannlig bonde opp en kort med blomkål, gulrøtter og kål.
På Bondens Grøntmarked vil lokale gartnere og småbønder tilby sesongens duggfriske blomster, grønnsaker og bær.
Bilde: Undeland Gard

Nytt initiativ på Fisketorget – Bondens Grøntmarked hver lørdag

Hver lørdag fra 15. juni til 12. oktober vil Bybonden arrangere Bondens Grøntmarked i samarbeid med lokale matprodusenter.

Bondens grøntmarked arrangeres lørdager fra klokken 10.00 til 16.00. Dette initiativet bringer tilbake en gammel tradisjon hvor lokale bønder selger ferske, sesongbaserte produkter direkte til innbyggerne. 

Et samarbeid for å fremme lokal matproduksjon

Bondens Grøntmarked er et initiativ fra lokale gartnere og småbønder, og Bymiljøetaten har jobbet sammen med Bybonden for å realisere prosjektet. 

–  Prosjektet har som mål å støtte lokale produsenter. Jeg tenker dette vil være et meget positivt tilskudd til Fisketorget, og jeg håper at bergenserne vil sette pris på tilbudet og benytte seg av det, sier Mette Rekk Alsager i Bymiljøetaten.

Det gamle blomsterhjørnet vekkes til live

Frem til slutten av 1900-tallet ble det produsert store mengder frukt, grønnsaker og blomster i Bergen og omliggende kommuner, og mange bønder reiste til byen for å selge varene sine i høysesongen. Med oppstart av Bondens Grøntmarked, vekkes denne tradisjonen til live igjen. 

– Lokale gartnere og småbønder vil tilby sesongens duggfriske blomster, grønnsaker og bær. Utvalget vil variere med sesongen – i juni og juli kan du finne sommergrønnsaker som reddik, salat, fersk løk og tomat, mens rotgrønnsaker og norsk frukt vil dominere i august. Mange av produktene vil også være økologiske, forteller Katinka Kilian fra Bybonden i Bergen og prosjektleder for produsentsamarbeidet. 

Salg av frukt og grønt på Fisketorget på 1930-tallet
Salg av frukt og grønt på Fisketorget på 1930-tallet
Bilde: Universitetsbiblioteket

Fremmer lokal produksjon

Bondens Grøntmarked har som mål å fremme lokal produksjon og salg. Initiativtakerne ønsker å gi små og nyoppstartede produsenter en pålitelig og synlig salgskanal, samt å skape et direkte forhold mellom kunder og produsenter.  

– Ikke minst ønsker vi å gi bergenserne et tydelig forhold til norsk sesong, vareutvalg og kvalitet. Vi håper bergenserne tar varmt imot oss, og at dette kan bli et marked som vokser med årene og bli en del av manges handlevaner, sier Kilian.