Bybanen ved bybanestopp med ledelinjer og skilt med sanntidsinformasjon
Bilde: Marius Solberg Anfinsen

Reguleringen av Bybanen i tunnel godt i gang

Kvartalsrapport viser at arbeidet med å regulere Bybanen fra Kaigaten til Sandviken er i rute, og at arbeidet med å prosjektere resten av traseen til Åsane er startet opp.

2. oktober 2024 vedtok bystyret og fylkestinget en kompromissløsning om å starte reguleringsarbeid for Bybanen i tunnel og en ny sykkelrute strekningen på strekningen Kaigaten-Sandviken. De andre vedtatte reguleringsplanene for bybane til Åsane er uendret. Dette gjør det mulig å starte prosjektering og grunnerverv, samtidig som planleggingen av banen fra Kaigaten til Sandviken i tunnel bak Bryggen pågår.

Så langt er arbeidet i rute til å vedta reguleringsplanen 1. kvartal 2027.

– Jeg er svært glad for at realiseringen av Bybane til Åsane er godt i gang! Jeg er overbevist om at løsningen vi nå jobber med er den beste for hele byen, sier byutviklingsbyråd Christine Kahrs.

Dette er status

  • Oppstart av planarbeidene ble varslet 1. februar i år. Ved merknadsfristens utløp 3. mars var det kommet inn cirka 60 merknader fordelt på cirka 35 merknader til bybanetraseen og 25 merknader til sykkelplanen. Det har ikke kommet innsigelser.
Åpent møte om Bybanen i lokalene til Plan- og bygningsetaten i januar 2025
Åpent møte om Bybanen i lokalene til Plan- og bygningsetaten i januar 2025
Bilde: Maja Vedå
  • Plan- og bygningsetaten har holdt to informasjonsmøter med til sammen 130 deltakere. I tillegg har det vært holdt møter med foreninger og råd med flere.  
Møtte Bryggens venner: Fra v::Ståle Eeg Nilsen, Janicke Runshaug Foss, byråd Christine Kahrs, Tore Smidt og Frode Arnesen
Møtte Bryggens venner: Fra v::Ståle Eeg Nilsen, Janicke Runshaug Foss, byråd Christine Kahrs, Tore Smidt og Frode Arnesen
Bilde: Hans Martin Moxnes
  • Byutviklingsbyråden har hatt møte med Bryggens venner. 
    – Vi er alle enige om at traseen i tunnel er den beste for byen, sier byråd for Byutvikling, Christine Kahrs.
  • Det arbeides for å fremskynde prosessen med forlenget Fløyfjellstunnel, og Statens vegvesen arbeider med å optimalisere rampene til Fløyfjellstunnelen. Dette vil kunne korte ned den samlede byggetiden.
  • Dersom man klarer å forsere Fløyfjellstunnelen, kan ny bane åpne i 2036.
  • Staten er tydelig på at de vil stå ved sitt løfte om 70 prosent finansiering av prosjektet.

    – Vi er veldig fornøyde med at både fylket og staten stiller seg bak å bruke lokale midler frem til den statlige finansieringen er på plass, sier Kahrs.