En stor gruppe barn og voksne ser på en kvinne som tegner på en tavle, mens et bilde vises på en skjerm i bakgrunnen.
INKLUDERENDE LESESTUND: I regi av Årstad bibliotek fortalte Hege Østmo-Sæter Olsnes om når Rot og Bjørne skulle rydde.
Bilde: Mari Garaas Løchen

Et mylder av liv på åpningsfestivalen til Bergen inkluderingssenter

Flere tusen personer var innom Bergen inkluderingssenter (BIS) forrige uke under en mangfoldig åpningsfestival som strakk seg over flere dager.

Bilde av Solfrid Hernes og Carjet Demir som smiler og holder tommelen opp.
TAKK FOR BESØKET! Senterleder Solfrid Hernes og leder for Introduksjonssenter for flyktninger Carjet Demir er strålende fornøyde med godt besøkte aktiviteter gjennom hele åpningsfestivalen.
Bilde: Bergen introduksjonssenter

– Den gleden og entusiasmen som deltakere og besøkende har møtt oss med gjennom åpningsfestivalen tar vi med oss i det videre arbeidet med å utvikle senteret ytterligere, sier strålende fornøyde Solfrid Hernes, senterleder ved Bergen inkluderingssenter og Carjet Damir, leder for Introduksjonssenteret for flyktninger.

Vellykket arbeidslivsmesse

Festivalen startet onsdag med arbedslivsmesse i samarbeid med NAV. Nærmere 2000 besøkende var innom senteret med ønske om en jobb, og det ble  til tider så fullt at noen snudde i døren.

– Her fikk Bergens næringsliv muligheten til å markedsføre sin virksomhet, komme i kontakt med aktuelle kandidater til sine ledige stillinger og gi karriereråd. Samtidig kunne arbeidssøkere bli kjent med potensielle arbeidsgivere på en litt annen måte, forteller Demir.

Se også: Vil du tilby språk – og arbeidspraksis til flyktninger i Bergen?

Et mylder av mennesker.
NOE SOM PASSER FOR DEG? Over 30 organisasjoner hadde stands der de fortalte om sine aktiviteter.

Møteplass for frivilligheten

Om torsdagen var det blant annet et eget Frivilligtorg der man kunne bli nærmere kjent med over 30 frivillige organisasjoner som arbeider for å gjøre Bergen til en mer inkluderende by.

– Inkluderingssenteret skal stimulere til åpenhet og samarbeid på tvers av kommunale tjenester. Bygget har fleksible løsninger og legger til rette for et mangfold av brukere. Målet er at senteret blir en møteplass for ulike lag og frivillige organisasjoner som sammen med brukere og ansatte kan bidra til åpenhet og inkludering i Bergen, sier Solfrid Hernes.

Bilde av Maria Molden på talerstolen
INKLUDERENDE ARKITEKTUR: Byarkitekt Maria Molden foreleste om arkitektur som verktøy for et inkluderende samfunn.
Bilde: Skjermbilde fra fagdagen

Rom som inviterer inn

I ombyggingen av Bergen inkluderingssenter er arkitektur brukt som et aktivt virkemiddel for å fremme inkludering og verdighet i alle ledd. Gjenbruk, universell utforming og brukermedvirkning er stikkord som står sentralt og bygget er pilotprosjekt for Building Dignity

Les mer om byggeprosjektet og se film om tankene bak bygget som det står nå.

Skjermbilde det vi ser to kvinner foran en skjerm ute i naturen, og til høyre en modell av skulpturen som ble det ferdige produktet.
BRUKERMEDVIRKNING: Kunstner Alvaro Campo fortalte om kunsten i Bergen inkluderingssenter, og hvordan et prosjekt med deltakere fra introduksjonsprogrammet skapte formene til den karakteristiske skulpturen som henger i bygget.
Bilde: Skjermbilde fra fagdagen.

Som en del av åpningsfestivalen arrangerte byarkitekten i Bergen kommune og Vestland fylkeskommune fagseminar om arkitektur som verktøy for inkludering.

– Bergen inkluderingssenter kan bidra til en helt ny fortelling om hva arkitektur kan tilføre for inkludering. Videre er dette fortellingen om hvordan vi tar imot de som kommer til Norge og gir alle muligheter til å være viktige ressurser i samfunnet, sa Maria Molden, byarkitekt i Bergen kommune.

Hele fagseminaret er tilgjengelig digitalt her.

Dansere med store røde skjørt danser foran publikum som sitter i et amfi.
SØRAMERIKANSKE RYTMER: Dansegruppen Takiri folkedans kunne by på fargerike drakter, livlig musikk og tradisjonsrike rytmer.
Bilde: Mari Garaas Løchen

Et mylder av folk i ulike aktiviteter

Selve helgen under åpningsfestivalen hadde fokus på arrangementer rettet mot barn og familier. Man kunne oppleve både danseforestillinger og lesestunder for barn, og det var full fart i gymsalene med hoppemadrass, basketball og bordtennis. Serbisk forening serverte deilige smakebiter

Noen spiller bordtennis  mens vi ser barn og voksne i ulike aktiviteter i bakgrunnen.
FULL FART I GYMSALENE: Det var mange forskjellige aktiviteter man kunne prøve seg på i gymsalene på inkluderingssenteret i helgen.
Bilde: Solfrid Hernes

av serbisk mat, og lammegryten til kantinen ble helgens snakkis.

– Det var noe for enhver smak, bokstavelig talt, smiler festivalleder Mari Garaas Løchen.

– Det var utrolig kjekt å se så mange glade mennesker som koste seg i forskjellige aktiviteter her på inkluderingsssenteret. Festivalen ble akkurat som vi har ønsket, avslutter Løchen.