Må finne ny hjelp til 26 innbyggere som står uten bistand til husholdningsoppgaver

Kommunen har ikke klart å ta imot alle brukerne fra tidligere leverandører. – Vi jobber med flere tiltak for å løse situasjonen for de 26 brukerne som ennå ikke har fått hjelp, sier helsebyråden.

26 innbyggere har ennå ikke fått hjelp til husholdningsoppgaver fra kommunen, også kalt praktisk bistand hushold (PBH), etter at de ble overført fra private leverandører 1. september i år. Dette betyr også ekstra ventetid for helt nye brukere som har fått vedtak om PBH, og som har valgt kommunen som leverandør. 

– Jeg ser med alvor på at flere innbyggere ennå ikke har fått hjelp fra kommunen etter å ha blitt overført fra en av de private leverandørene. Dette skulle ha vært en sømløs overgang. Da jeg ble informert om dette, satte vi umiddelbart i gang tiltak for å få oversikt og finne løsninger på situasjonen. Alle som ikke har fått igangsatt tjenesten har nå blitt oppringt av kommunen. Gjennom disse samtalene har vi forsikret oss om at det ikke har fått alvorlige konsekvenser for noen, sier Marte Monstad, byråd for eldre, helse og omsorg.

Tjenesten består blant annet av hjelp til renhold, sengetøyskift og klesvask. De fleste får dette hver tredje uke. Tjenester som gir helsefaglig hjelp til personer som trenger behandling eller pleie i hjemmet, er ikke berørt.   

Ikke godt nok forberedt

Hovedårsaken til at kommunen ikke har klart å igangsette tjenesten til alle innbyggerne som har vedtak om det, er at 142 brukere ble overført fra private leverandører til kommunen med virkning 1. september. Brukerne ble overført etter en anbudskonkurranse på tjenesten som ble gjennomført våren 2024, hvor to private leverandører ikke fikk videreført avtalen. Det er nå tre private leverandører brukere kan velge mellom, i tillegg til kommunen. 

Overføringen fra de to private leverandørene har ikke vært godt nok planlagt.  

– Vi beklager overfor alle som ikke har fått hjelp til rett tid. Vi burde på et tidligere tidspunkt ha skaffet oss oversikt over hvor mange som mest sannsynlig ville bli overført til kommunal tjeneste. Da kunne vi ha rigget oss bedre for det relativt høye antall nye brukere som skulle til kommunen fra 1. september, sier Berit Breistein, etatsdirektør i Etat for hjemmebaserte tjenester. 

– Vi skulle også ha meldt avvik fra første stund, slik at vi med en gang kunne koblet på flere ressurser for å løse situasjonen, legger etatsdirektøren til. 

Krevende bemanningssituasjon

Hun trekker frem at etaten har jobbet med å skaffe nok bemanning. 

– Fra midten av august intensiverte vi arbeidet med å rekruttere flere ansatte, prioritere de mest nødvendige oppdragene og hente inn hjelp fra vikarbyrå, sier Breistein. 

I likhet med andre helse- og omsorgsyrker, er det også i denne tjenesten en stor utfordring å rekruttere nok ansatte. 

– Bemanningssituasjonen er svært krevende. I tillegg til at det er få søkere når vi lyser ut stillinger, er det også vanskelig å få tak i personell fra vikarbyrå. På toppen av dette sliter vi med et skyhøyt sykefravær på over 22 prosent hittil i år i denne tjenesten. Alt dette bidrar til at situasjonen har vært og fremdeles er utfordrende, sier Breistein. 

Forrige uke har alle enhetene i tjenesten blitt kartlagt for å få oversikt over hvor mange brukere som ikke har fått hjelp til rett tid etter første september. 

Brukere som har blitt overført fra private leverandører og har fått igangsatt tjenesten hos kommunen, har i gjennomsnitt ventet i 26 dager. Utfordringen er størst i enheten Fyllingsdalen og Laksevåg, som fikk overført 80 brukere. Der har brukerne ventet i gjennomsnitt 42 dager på oppstart. I denne enheten finner vi også samtlige 26 innbyggere som fremdeles venter på å få startet opp igjen hjelpen, etter å ha blitt overført fra en privat leverandør 1. september. 

– Vi kommer til å gjennomgå alle rutiner og prosedyrer for å lære av prosessen, og sikre at fremtidige overganger blir så smidige som overhodet mulig, sier Monstad. 

Gjør flere grep

Kommunen tar nå flere grep for å løse situasjonen i tjenesten. I tillegg til å forsterke innsatsen for å håndtere bemanningssituasjonen, har kommunen kontaktet de tre private leverandørene for å kartlegge kapasiteten. Samtlige har bekreftet at de har kapasitet til å ta imot flere brukere. 

– Vi er i gang med å kontakte alle de aktuelle brukerne for å minne om at det er fritt brukervalg, og spørre om de ønsker å bytte til en privat leverandør for å få en raskere oppstart, informerer byråden. 

HR-seksjonen i Byrådsavdeling for eldre, helse og omsorg bistår nå etaten med å finne nye tiltak for å løse den akutte bemanningssituasjonen knyttet til både rekruttering og sykefravær. 

– Vi er nå i full gang med å gjennomgå hvordan vi kan styrke ulike tiltak for å skaffe nok personell til tjenesten, og da spesielt til enheten i Fyllingsdalen og Laksevåg der utfordringen uten tvil er størst. Vi skal også evaluere håndteringen, avslutter Marte Monstad.