Portrettbilde av Finn Markussen
HVERDAGSGLEDE: Hva kan vi gjøre selv for å ta vare på helse og livskvalitet som seniorer, spør assisterende kommuneoverlege Finn Markussen.
Bilde: Kari Austefjord

Velkommen på temakafé for seniorer!

Hvordan kan du gjøre årene som senior rike og meningsfulle? Det skal assisterende kommuneoverlege Finn Markussen snakke om på en temakafé for byens seniorer.

Frisklivsentralen og Etat for vurdering og rehabilitering inviterer til kafé for seniorer onsdag 25. september klokken 12.00 – 13.30, der tema er aldring og helse.

NB: Kafeen er per 13. september fulltegnet.

En tid for muligheter?

Markussen som selv er 74 år, er brennende opptatt av å fokusere på hvilke muligheter livet som senior gir.

På temakafeen som vil finne sted på Borgertun på Alrek helseklynge, ønsker han å sette i gang refleksjoner og diskusjoner.

–  Hva tenker vi om livet som seniorer, og hva kan vi gjøre selv for å ta vare på helse og livskvalitet? Er alderdommen bare en tid for tap og helsemessige utfordringer, eller er den en tid for nye muligheter? Hva vi tenker om alderdommen har stor betydning for hvordan den faktisk blir, så disse spørsmålene kan det være lurt å stille seg, sier Markussen.

Hverdagsglede

Det finnes mange gode råd om hva vi selv kan gjøre for å få et best mulig liv som senior.

– På temakafeen kommer vi blant annet til å presentere hverdagsgledens fem om dagen, fem faktorer som ifølge forskning i særlig grad påvirker helse og livskvalitet gjennom livet. Disse kan det være verdt å tenke over og å praktisere, sier Markussen som håper at tematikken skal skape diskusjoner og engasjement.

– De som kommer på kafeen vil utvilsomt ha både meninger og erfaringer som vi håper kan komme frem og være til nytte for hele forsamlingen, sier han.

Påmelding innen 18. september til:
frisklivssentralen@bergen.kommune.no  eller telefon 53 03 53 80
(Kl. 09-13)

Sted:
Alrek Helseklynge
Rom Borgertun
Årstadveien 17, Årstad

Slik kommer du deg til Alrek:
- Buss nummer 5, 6 eller 16 E til Statsarkivet/Årstadveien
- Bybanen linje 2 til Haukeland universitetssjukehus