To jenter skriver "please no more war" på en vegg
FRED I KUNST: I august kan barn og unge delta i et kunstverksted om fred, sammen med andre barn fra forskjellige land. Hva tenker de om fred?
Bilde: Pixabay

Vis meg fred – et kunstprosjekt for barn og ungdom på Bergen inkluderingssenter

På Bergen inkluderingssenter skal unge denne sommeren få mulighet til å uttrykke sine tanker om fred gjennom egen kunstproduksjon. De som vil, kan også delta i tegnekonkurransen "Fredskunst".

Olivia Filippi, er kunstner og arkitekt, og har i en årrekke arrangert kunst- og arkitekturkurs for barn, unge og voksne. Sammen med Bergen inkluderingssenter inviterer hun barn og unge med ulik bakgrunn til å lage “fredskunst” på Bergen inkluderingssenter i sommer. I kunstverkstedene får de prøve seg på metoder som design, VR, grafikk og billedkunst. De som ønsker det, kan også delta i tegnekonkurransen “Fredskunst”. Det hele skal resultere i en utstilling på Bergen inkluderingssenter.

Tidspunkt og aldersgrupper for verkstedene

• Barn 6–12 år: 5.–7. august klokken 12.00–14.30. Max 15 deltakere.
  • Ungdom 13–18 år: 12.–14. august kl. 12.00–14.30. Max 15 deltakere.
  • Felles vernissage med kåring av best fredskunst:
    Lørdag 17. august kl. 12.00–15.00. Sted: foajeen på BIS
    Både deltakere og foresatte ved begge gruppene er velkomne til dette arrangementet.
  • Adressen til Bergen inkluderingssentger er Landåssvingen 15

Påmelding

Det er gratis å delta på verkstedene, men påmelding er bindende. Deltakelse i tegnekonkurransen “Fredskunst” er frivillig. Vil du eller ditt barn være med? Påmelding direkte til instruktør på e-post: olivia.filippi@hotmail.com. Frist 26. juli.

Om prosjektet

Gjennom dette kunstprosjektet ønsker Filippi å skape refleksjon, og bidra til kommunikasjon og vennskap på tvers av nasjonaliteter. Et flerkulturelt verksted og en kunstutstilling hvor barn og unge fra 6 til 18 år deltar på likefot, uavhengig av etnisitet og opprinnelsesland, vil kunne bidra til økt forståelse av hverandre og av verden.

Hva skjer når norske, palestinske, israelske, ukrainske, russiske, syriske, afghanske og somaliske unge kommer sammen, kommuniserer aktivt og reflekterer rundt begrepet “fred”?  Hvilke nye tanker vil oppstå når de tegner, maler, skriver, samarbeider og stiller ut sammen?

Åpen utstilling

19.–23. august blir utstillingen på BIS tilgjengelig for publikum i senterets åpningstid.

Les mer om: