Dansegruppen Cottontails danser på Frivillighetens dag 2022.
FEIRER FRIVILLIGHETEN: Bergen er en av tre kommuner som kan vinne pris for sin innsats på frivillighetsfeltet. På bildet ser du dansegruppen Cottontails opptre under Frivillighetens dag 2022 i Bergen.
Bilde: Katarina Lunde

Bergen er nominert til årets frivillighetskommune

Bergen er nominert til prisen Årets frivillighetskommune 2023.

Prisen ble opprettet av KS og Frivillighet Norge i 2016. I år er det Bergen kommune, Trondheim kommune og Haugesund kommune som er nominert.

Formålet med prisen er å løfte frem kommuner og fylkeskommuner som har arbeidet godt med frivillighetspolitikk.

- Frivilligheten er en enorm berikelse for Bergen på mange forskjellige områder og på tvers av alle samfunnslag. Bergen har lang tradisjon for frivillig aktivitet, og på vegne av byrådet setter jeg stor pris på at vi er blant finalistene for året frivillighetskommune, sier byråd for næring, kultur og idrett, Reidar Digranes.

Egen plan for frivillighet

- De tre finalistkommunene er alle gode eksempler for andre kommuner og fylkeskommuner som ønsker å utvikle og forankre en frivillighetspolitikk, sier Stian Slotterøy Johnsen, generalsekretær i Frivillighet Norge og jurymedlem til ks.no

Bergen kommune har en egen plan for frivillighet som er styrende for feltet. Kommunen har også et eget frivillighetsutvalg

Dette har juryen lagt vekt på

Juryen har vektlagt følgende kriterier:

• Er frivillighetspolitikken utviklet i dialog med frivilligheten lokalt.
  • Hvordan er frivillighetspolitikken forankret politisk.
  • Legger frivillighetspolitikken til rette for møteplasser.
  • Har kommunen opprettet, eller lagt til rette for, en fast møtestruktur der frivilligheten innen idrett, kultur, friluft, barn og unge, helse, innvandring og beredskap er representert i et frivillighetsråd, frivillighetsforum eller liknende.

Prisen deles ut på et stort arrangement i Oslo 5. desember. Les mer på Frivillighet Norge sin nettside.