To personer sitter på gulvet og leser bok på scenen i Åsane kulturhus.
MALI BEFALER: Andreas Roksvåg og Ane Evjen Gjøvåg viser frem deler av stykket Mali befaler, som er et tilbud på DKS-programmet.
Bilde: Kim Einar Andreassen

Presenterte profesjonelle kulturtilbud for skolene

Elever, lærere og rektorer fra Bergens skoler kunne shoppe kultur til neste skoleår da Den kulturelle skolesekken viste frem smakebiter av årets program i Åsane kulturhus.

Åsane kulturhus ble omgjort til et utstillingsvindu for kunst og kultur da Den kulturelle skolesekken (DKS) presenterte neste års program torsdag 22. august. På den årlige markedsplassen ble det vist frem en rekke av tilbudene som skolene kan velge til sine elever det kommende skoleåret.

I tillegg til kulturelle innslag fra scenen hadde flere av artistene og kulturtilbyderne stands. Elever, lærere og kulturkontakter kunne dermed møte artistene på programmet ansikt til ansikt. Ikke minst kunne elevene være med å bestemme hva skolene setter opp i løpet av skoleåret.

– Det er supert å få være med på å bestemme programmet, sier Saga Brodin, som går på 10. trinn ved Ytrebygda skole.

Hun er sammen med klassevenninne Emma Freeman på markedsplassen for å oppleve kulturinnslag, møte artister på stand, og å komme med forslag til skolens DKS-program.

– Det var gøy å se alle innslagene fra scenen og å få møte utøverne på markedsplassen. Vi har ikke bestemt oss for hva vi skal foreslå ennå, men tenker videre på det når vi kommer tilbake til skolen, sier Freeman.

Skoleelever er på markedsplass for DKS
RYTMELEK: Elevene Saga Brodin og Emma Freeman ved Ytrebygda skole prøver seg på rytmeinstrumentene kashakas og klikkerter på standen til Audun Humberset og Daiyen Jone Castro.

Nyttig å møtes

Også de fremmøtte lærerne virker å være begeistret for DKS sin markedsplass.

– Det er flott å få muligheten til å velge blant så mange tilbud til skolen vår og kulturelle opplevelser vi kan reise til, sier lærer og kulturkontakt Kjersti Brattabø ved Garnes skule.

Hun sier at det er nyttig både for å se hva utøverne har å tilby, men også å få snakke med dem ansikt til ansikt.

–  Man får ikke det samme inntrykket ved å lese om tilbudene på nettet, sier hun.

Lærer får informasjon av kulturarbeider på DKS-stand.
KULTURMØTE: Lærer og kulturkontakt Kjersti Brattabø ved Garnes skule får informasjon om Augneblinksmusikk fra Hans Christian Dahl.
Bilde: Kim Einar Andreassen

Millioner til kulturprogram i skolen

For neste skoleår setter Seksjon for kunst og kulturutvikling ved Bergen kommune sammen program til DKS med et budsjett på i overkant av 9,5 millioner kroner som er finansiert av statlige spillemidler via Vestland fylkeskommune og Kulturtanken.

Med 80 000 billetter og 1 100 arrangementer fordelt på 58 utvalgte prosjekter, får grunnskoleelevene fra 1. til 10. trinn i Bergen oppleve opp til tre kulturopplevelser hver. DKS Bergen er opptatt av at det er profesjonelle utøvere som leverer program til skolene, og at disse viser kompetanse og motivasjon for å formidle for målgruppen og med skolen som arena.

– Den kulturelle skolesekken er et sentralt bidrag til at barn i Bergen skal få oppleve kunst og kulturtilbud av høy kvalitet, gjerne fra aktører fra regionen, sier fungerende seksjonssjef Ragni Stoltenberg ved Kunst og kulturutvikling.

Personer utkledd som innsekter synger opera for barn.
INSEKTSOPERA: Her viser vokalensemblet Tabula Rasa smakebiter fra forestillingen Stankelbeinmusikk.
Bilde: Kim Einar Andreassen

Bidrar til utvikling og kompetanse

Som såkalt direktekommune, skal Bergen kommune bidra til utvikling av DKS, også på et nasjonalt nivå. Dette betyr blant annet at det også utvikles nye produksjoner. For neste skoleår er 21 av de 58 prosjektene aldri vist som en del av DKS.

DKS nasjonalt er landets største kulturarbeidsplass, og har gjennom flere år utviklet kompetanse og interesse hos kunstnere og andre profesjonelle kulturtilbydere med fokus på kunstformidling til barn og unge.

En av disse er Hans Christian Dalgaard som bidrar med innslaget Augneblinksmusikk, en overraskelseskonsert for 1.-3. trinn.

– Det er fantastisk å få møte elevene der de er. Responsen fra elevene er alltid bra. De synes komposisjon er veldig gøy, ettersom vi bruker hele rommet. Når vasken kan bli til tromme og tavlen til perkusjon, får de også et helt nytt syn på klasserommet sitt, sier Hans Christian Dalgaard.

Oversiktsbilde over DKS sin markedsplass i Åsane kulturhus.
MARKEDSPLASS: Svært mange lærere, elever og utøvere møtte opp på DKS sin årlige markedsplass i august.
Bilde: Kim Einar Andreassen

Fakta: Den kulturelle skolesekken (DKS)

• Den kulturelle skolesekken har vært en del av regjeringens kulturpolitiske satsing for grunnskolen siden 2001, og etter hvert ble også videregående skole inkludert i ordningen. Dette betyr at i dag får alle elever, fra 1. klasse i grunnskolen til 3. trinn på videregående skole, oppleve profesjonell kunst og kultur gjennom DKS.
  • Av 1360 innsendte programforslag fra hele landet, kom 58 gjennom nåløyet med sine forestillinger for skoleåret 2024/2025. Disse er fordelt på kulturuttrykkene musikk, scenekunst, visuell kunst, litteratur, film og kulturarv.
  • 49 av de 58 tilbudene vil foregå på skolene, eller som en kombinasjon av skolebesøk og institusjonsbesøk. Det vektlegges samtidig at elevene får kjennskap til sentrale kulturinstitusjoner i byen, som Grieghallen, Den Nationale Scene, Carte Blanche, Litteraturhuset i Bergen m. fl.

Les mer om: