Bergen kommune har siden 2020 lagt til rette for et utviklingsprogram for scenekunst, som er et bransjeutviklende samarbeid mellom profesjonelle aktører og institusjoner på scenekunstfeltet i Bergen.
Til nå har programmet gjennomført mentorordninger og workshops for å styrke bredden og mangfoldet i talentutvikling og rekruttering. Som en videreføring av dette og som et ledd i Bergen kommunes kunstplan for 2018-2027, har scenekunstprogrammet i år satt fokus på utvikling av ny scenetekst.
Bergen Dramatikkfestival, som nylig ble arrangert for tredje gang, ble en passende arena for et fagprogram som diskuterte ulike sider av hva scenetekst er og kan være.
– Bergen Dramatikkfestival samler aktører fra ulike deler av feltet, og fagprogrammet er sentralt for å bygge opp under et faglig fellesskap der vi kan drøfte våre ulike innganger til scenekunsten, både likheter og forskjeller, sier festivalsjef Idun Vik.
Samlende scenekunstprogram
Hun sier at Scenekunstprogrammet kan få en viktig samlende funksjon for et sammensatt og til dels ganske adspredt felt, som bidrar til å bygge opp under et rikt og flerstemt scenekunstmiljø.
– Ved programmet kan ulike praksiser og tradisjoner utøves og utvikles både side om side og på tvers av hverandre, sier Vik.
Skrivekunstakademiet, Universitetet i Bergen, samt satsinger på nyskrevet dramatikk på Den Nasjonale Scene og Det Vestnorske Teateret har vært med på å bidra til at Bergen har oppfostret forfattere og dramatikere med nasjonal og internasjonal gjennomslagskraft. Jon Fosse og Cecilie Løveid er eksempler på noen av de største navnene.
Tekst fra gulvet
I tillegg til den mer tradisjonelle dramatikken er Bergen, gjennom miljøer som BIT Teatergarasjen og Teatervitenskap ved UiB, kjent for årelang satsing på mer eksperimentelle uttrykk, der arbeidet med scenetekst kan foregå på andre måter enn å starte med et manuskript.
For eksempel viste koreografen og danseren Berit Frøysland en alternativ tilnærming til tekstutvikling under sesjonen “Når teksten stiger opp av gulvet”, som del av fagprogrammet til Bergen Dramatikkfestival. Hun og de andre i panelet snakket om hva som skjer når teksten skapes i møte med bevegelse, kostymer, lyd og improvisasjon.
– Det kan foregå slik at jeg skriver tekster på forhånd, som jeg tar med inn i studio. Da har dansen alt å si for hvordan teksten utvikler seg videre. Gulvet sluker mye tekst og jeg står tilbake med mindre enn det jeg jeg kom inn med, men mer destillert, sier Frøysland.
– Det kan også oppstå en tekst i en improvisasjon. Her jobber jeg ofte med mumling og hvisking, som siden kan bli hørbar tekst, eller ikke, sier Berit Frøysland.
Etterlengtet fagprogram
Under Bergen Dramatikkfestival kunne både nye og etablerte aktører utforske og definere samtidens former for scenetekst. Fagprogrammet besto av samtaler, foredrag og workshops med kunstnere og fagpersoner med ulike formspråk og perspektiver.
– Ofte ser man bare ferdig en forestilling og snakker for sjeldent om hvordan den ble til. Bakomfilmen er ofte vel så interessant som selve filmen, sier den etablerte forfatteren og dramatikeren Frode Grytten, som selv deltok på programmet.