Byrådsleder Christine Meyer og Eivind Nævdal-Bolstad på pressekonferansen
Bilde: Andrew M. S. Buller

Nævdal-Bolstad trekker seg som byråd

Eivind Nævdal-Bolstad går av som byråd for finans i Bergen kommune.

Nævdal-Bolstad orienterte om beslutningen om å gå av på en pressekonferanse mandag ettermiddag. På pressekonferansen deltok også byrådsleder Christine Meyer. Han ba byrådslederen mandag morgen om å få fratre.

Gjenopprette god eierstyring

- Det er avgjørende at kommunen utøver god eierskapsstyring, noe jeg med min avgang håper å bidra til å gjenopprette, sier Eivind Nævdal Bolstad.

Avgangen kommer etter diskusjonene som har oppstått etter generalforsamlingen i Eviny AS. Nævdal-Bolstad har i kjølvannet av dette bedt administrasjonen om å vurdere oppnevnelsene han har foretatt i Fløibanen AS og Bergen Havn AS.

Utnevnelser ikke behandet i byråd

– Jeg har foreslått kandidater på vegne av kommunen. Alle har blitt enstemmig valgt på selskapenes generalforsamlinger. Men alle disse utnevnelsene skulle ha vært behandlet i byrådet før generalforsamlingene. Som finansbyråd må jeg konsekvensene av dette og gå av, sier Nævdal-Bolstad.

Han mener også at han burde ha lagt til rette for å lande Eviny-saken tidligere og hatt dialog med de andre eierne.

- Eivind Nævdal-Bolstad meddelte i morges at han ønsker å fratre som finansbyråd i Bergen. Jeg er lei meg for valget han har tatt, men har likevel respekt for avgjørelsen. Eivind har vært en fantastisk byråd å ha med på laget, og jeg er glad for at vi skal fortsette å ha et godt samarbeid i bystyret, sier byrådsleder Christine Meyer.

Byråd Charlotte Spurkeland er settebyråd for finans. Hun vil ivareta den byrådsavdelingen frem til ny finansbyråd har tiltrådt.