Gruppebilde av deltakerne på møtet
Stasjonssjefer sammen med representanter fra politikk og næringsliv i Bergensregionen.

Ambassadører skal ta Bergen og Vestland ut i verden

Ordfører Marit Warncke ønsket mandag 18 ambassadører og generalkonsuler velkommen til Bergen under Utenriksdepartementets stasjonssjefsmøte.

Ordfører Marit Warncke
Ordfører Marit Warncke ønsket velkommen til møtet.
Bilde: Andrew M.S. Buller

– Det er svært gledelig at så mange av UDs stasjonssjefer valgte å legge deler av sin årlige samling til Bergen. Vestland er landets fremste eksportregion, og vi vet at støtten fra stasjonene rundt i verden er svært viktig, sier ordfører Marit Warncke.

Seks voksne sitter på stoler og hører på presentasjon
Anders Nyland, reiselivsdirektør i Bergen, fortalte om Bergen sin satsing for å være en attraktiv helårsdestinasjon.
Bilde: Andrew M.S. Buller

Under møtet fikk ambassadører og generalkonsuler bedre kjennskap til Kunnskapsbyen Bergen, Havbyen Bergen, Grøn region Vestland, Maritime Bergen, Bergen som reiselivsdestinasjon og næringslivet i Bergensregionen.

Første gang i Bergen

UDs stasjonssjefsmøte er en årlig samling for Norges ambassadører og generalkonsuler. Møtet bidrar til kontakt mellom utenrikstjenesten og norsk næringsliv og andre samfunnsaktører. Tidligere år har møtet vært holdt i Oslo, men i år besøkes flere byer i Norge, deriblant Bergen.

– Ferske inntrykk fra Norge

– Stasjonssjefene våre skal få med seg ferske inntrykk fra Norge når de skal tilbake til stasjonene sine. Å besøke norsk næringsliv og akademia er en ypperlig måte for dem å ha hele landet friskt i minne når de er ute i verden og jobber for norske interesser, forteller utviklingsminister Anne Beathe Kristiansen Tvinnereim til UD sine nettsider.