Følg seminar om ungdomskriminalitet direkte mandag

Grunnet sak om ungdomskriminalitet som skal behandles i utvalgene og bystyret i september, skal UHSO og UBSI holde et felles seminar. Dette finner sted 19. august klokken 14.00 i rådhuskantinen.

Utvalgene skal behandle saken i august, og utvalg for helse og sosial innstiller til Bystyret som skal behandle saken i bystyrets første møte etter sommeren,  4. september.

Første del av seminaret skal belyse problemstillingen rundt ungdomskriminalitet fra ulike perspektiver. Hvordan oppleves utviklingen, og hva kan være mulige årsaksforklaringer?

Andre del kalles Lokal kunnskap, og følgende er tema: Hva ser de som møter barna? Hvordan er utviklingen i Bergen og nabokommunene?

Tredje del ser på situasjonen i de ulike bydelene: Vi får presentert opplevde problemstillinger fra arrangører av de tre bydelsmøtene i 2024.
Hva var bakgrunnen for møtene, har bydelene noen særskilte utfordringer tilknyttet ungdomskriminalitet og hva kan dette eventuelt forklares med?

I den fjerde delen hører vi om ungdommenes egne opplevelser.

Klokken 17.00  begynner dagens andre del som handler om forebygging av kriminalitet hvor følgende spørsmål blir tatt opp:

• Hva sier forskningen at fungerer?
  • Hvilken innsats gjør det offentlige?
  • Hvilken innsats gjør skolen?
  • Hvilken innsats gjør frivillig sektor?
  • Hvilken innsats gjør idretten i dag i Bergen?
  • Hva er ungdommenes egne opplevelser og behov?

Seminaret avsluttes med spørsmålsrunde og paneldebatt

Politisk behandling av Felles innsats mot ungdomskriminalitet

Du kan følge seminaret direkte på kommunens nettside: