To barn ringer på dør
SØNDAGENS VIKTIGSTE TUR? Søndag 20. oktober vil bøssebærere ringe på dørene i hele Bergen. Du kan også gi ditt bidrag via nettsiden til aksjonen.
Bilde: TV-aksjonen

Her trenger TV-aksjonen flere bøssebærere i Bergen

TV-aksjonen har allerede blåst alle rekorder på giverglede blant næringslivet. Men aksjonen trenger fortsatt flere bøssebærere til søndag 20. oktober.

Det er enkelt å melde seg som bøssebærer ved årets aksjon, forteller fylkesleder for TV-aksjonen Vestland, Marte E. Eggum.

- Vi trenger fortsatt en god del flere bøssebærere i sentrum, samt i Loddefjord,  Laksevåg, Olsvik og på Nygård, opplyser hun.

Nytt i år er at aldersgrensen for å gå alene med bøsse, er senket til 15 år. På den måten er det mulig for enda flere unge til å melde seg frivillig til årets aksjon.

Meld deg som bøssebærer på tv-aksjonen sin nettside.

Rekordstor giverglede i Bergen

Mandag 14. oktober gjennomførte aksjonen Næringslivsstafetten i Bergen.

- Her har vi allerede blåst alle rekorder, sier Eggum.

- Næringslivet i Bergen har vist enorm respons på årets TV-aksjon med over 250 bidrag og foreløpig samlet beløp på over 3.300.000 millioner kroner.

Bilde av ordfører i bystyresalen
- SÅ TRYGG HVERDAG SOM MULIG: Å få bygget familiehus tilknyttet behandlingssted betyr at familien kan få være samlet, og barnet selv kan få en så normal og trygg hverdag som mulig, sier ordfører Marit Warncke.
Bilde: Ann-Kristin Loodtz

- Går rett i hjertet

Inntekten fra årets TV-aksjon går til Barnekreftforeningen, som skal etablere familiehus ved universitetssykehusene i Tromsø, Trondheim, Bergen og Oslo. Her kan barn med alvorlig sykdom og familien deres bo sammen mens barnet får behandling.

- Årets aksjon går rett i hjertet på alle foreldre og besteforeldre, innbefattet meg selv, sier ordfører Marit Warncke, og oppfordrer bergenserne til giverglede søndag.

- Når et barn blir alvorlig sykt er det viktig å ta vare på barnet, og hele familien. Å få bygget familiehus tilknyttet behandlingssted betyr at familien kan få være samlet, søsken slipper måneder med atskillelse fra foreldre, og barnet selv kan få en så normal og trygg hverdag som mulig.

Slik støtter du aksjonen

Er du ikke hjemme på søndag 20. oktober, er det mulig å gi til aksjonen via nettsiden deres

Engasjement ved flere skoler

Ved mange skoler i Bergen har FAU en rolle med å administrere bøssebæringen. Noen skoler har også egne innsamlingsaksjoner.

Siden 2018 har Bergen kommune gitt 1 krone per innbygger i kommunebidrag til TV-aksjonen.  Det utgjør i år 292.277 kroner, basert på antall innbyggere ved utgangen av andre kvartal 2024.