portrett Jacob Mæhle
Bilde: Andrew M.S. Buller

Jacob Mæhle presentert som ny finansbyråd

Byrådsleder Christine Meyer presenterte i dag Jacob Mæhle som kommende finansbyråd i Bergen. - Nå skal vi jobbe knallhardt for å sikre en mer bærekraftig økonomi, sier Mæhle.

Jacob Mæhle (31) er opprinnelig fra Bergen og har fartstid fra bystyret i Bergen hvor han satt for Høyre fra 2011–2019. Han sier det var lett å skulle takke ja, selv om han forventer at det blir en vanskelig jobb.

- Bergen kommune står i en krevende økonomisk situasjon, hvor kostnadene over tid har økt mer enn inntektene. Den viktigste jobben som finansbyråd blir derfor å sørge for at vi bruker mindre penger, og at vi bruker dem smartere, sier Mæhle.

Byrådleder Christine Meyer og påtroppende finansbyråd Jacob Mæhle under en pressekonferanse
Byrådsleder Christine Meyer presenterer påtroppende finansbyråd Jacob Mæhle for pressen.
Bilde: Andrew M.S. Buller

- I trygge hender

Byrådsleder Christine Meyer ser frem til å skulle få han med på laget.

- Jeg vet at han gleder seg til å tiltre, og jeg er også veldig klar for å få ham på plass. Jeg er trygg på at Jacob kommer til å gå inn i stillingen med både energi, positivitet, og med innstillingen og evnene som skal til for at byens økonomi er i trygge hender, sier byrådsleder Christine Meyer som samtidig berømmer Charlotte Spurkeland for måten hun har håndtert to byrådsavdelinger på i perioden etter at Eivind Nævdal-Bolstad valgte å gå av som byråd i slutten av mai.

Flytter hjem

Mæhle er utdannet siviløkonom fra Norges Handelshøyskole og jobber i dag som seniorrådgiver innenfor strategisk rådgiving, politikk og kommunikasjon i Kruse Larsen i Oslo. Mæhle er i en flytteprosess fra Oslo til Bergen, og vil ikke kunne bli konstituert og tiltre formelt i stillingen før formalitetene knyttet til dette er i orden.

- Det som gjør Bergen til Bergen

-  Jeg gleder meg til å tiltre i jobben så snart vi får formalitetene på plass, og ser frem til å få flytte hjem til Bergen. Vi skal jobbe knallhardt for å sikre en mer bærekraftig økonomi, samtidig som det er viktig for meg at vi også skal fortsette å bruke penger på de viktige tingene. Ikke bare på de lovpålagte oppgavene Bergen skal utføre, men også på de tingene som gjør Bergen til Bergen, sier Mæhle.

- Vi har allerede fått pratet godt om hvilke oppgaver som ligger foran oss, og opplever at Jacob fullt og helt deler visjonene byrådet har nedfelt i Klosterhagen-erklæring, og ikke minst at vi kommer til å jobbe godt sammen på lag for byen vår, sier Christine Meyer.