Brannmenn med flagg
OPPDRAG PYNTING: Brannkonstablene Christopher Røed, Glenn Hamre, Mats Sjursen og Robert Brudvik er ute for å fire flaggene utenfor Det gamle Rådhus. Flaggene tas med tilbake til brannstasjonen der de brettes og legges i tette skap. – Ofte er flaggene klissvåte. Da henges de opp på brannstasjonen til tørk. Det kan bli ganske fullt, sier underbrannmester Brudvik.

JOBB I KOMMUNEN: Kjemper mot flammer og pynter med flagg

For brigade C og resten av brannvesenet er mai ekstra travel - de sørger for at byen festpyntet med flagg.

NÅ SNAKKER VI MED: Brannkonstablene Christopher Røed, Glenn Hamre, Mats Sjursen og  Robert Brudvik i brigade C.

AKTUELL MED: Mange flaggdager fremover, og en del av brannvesenets oppgave er å flagge på kommunens offisielle flaggstenger.

Hva gjør dere nå?

brannmenn firer flagget
ULIKE FLAGG: Utenfor Det gamle Rådhus henges ofte byflagget eller andre flagg i midten, for eksempel under regnbuedagene, FN-dagen eller nordiske lands nasjonaldag.
Bilde: Nina Blågestad

– Akkurat nå firer vi flaggene utenfor Det gamle Rådhus. Det er viktig at vi flagger i bybildet, og brannvesenet har oppgaven med å flagge på kommunens offisielle stenger. Vi heiser flaggene klokken 07.00 og tar de ned igjen før klokken 21.00.

17. mai er ekstra travel?

–  Ja, da har vi masse ekstra flagg. Det er pensjonistene våre som setter opp alle de ekstra flaggstengføttene, og så er det inneværende og påtroppende mannskap som sørger for å få alle flaggene på plass til morgenprosesjonen.

Flagging er kanskje ikke like actionfylt som resten av arbeidsoppgavene?

–  Det er det som er grådig gøy med jobben vår, vi gjør så mye forskjellig. Og det å pynte byen vår med fine, norske flagg, det gjør vi med glede.

Brannmenn og hender som knytter tau
FLAGGSTIKK: Tidligere var det påkrevd at brannkonstablene kunne flaggstikk.
Bilde: Nina Blågestad

Har dere noen flaggtriks?

–  Ja, det er en del triks. Nå er det klips på flaggene, men tidligere var det påkrevd at brannkonstablene kunne flaggstikk. Dobbel flaggstikk når det blåser mye, og enkel flaggstikk når det ikke blåser så mye. Størrelsen på flaggene varierer også. De vanlige er tre meter, mener det velig fint vær kan vi bruke flagg på fire meter. Vi har også noen få stenger der vi kan flagge med flagg på fem meter, det er avhengig av vær og anledning.

Hvorfor bør folk søke seg til brannyrket?

–  Det er verdens beste jobb! Den er spennende, meningsfull og variert. Vi føler vi blir satt stor pris på av byens befolkning, det er de som betaler lønningen. Alle som mener de er kvalifisert bør søke seg til yrket: du må ha gode samarbeidsevner og være interessert i praktisk arbeid. Alt vi driver med handler om å betjene verktøy. Ferdighetene kommer med trening.

Fem fakta om flagging

• Flaggene heises i månedene mars til og med oktober klokken 08.00, og i månedene november til og med februar klokken 09.00. Flaggene fires ved solnedgang, men ikke senere enn klokken 21.00.
  • Kommunens flaggreglement fastsetter hvilke dager det skal flagges i regi av Bergen kommune, hvor det skal flagges, og hvilke flagg som skal benyttes.
  • Kommunen flagger på faste nasjonale flaggdager, bevegelige nasjonale flaggdager, faste lokale flaggdager og bevegelige lokale flaggdager som statsbesøk, kongebesøk,
  • Bergen kommune flagger i utgangspunktet ved Det gamle Rådhus, på Torget, samt ved brannstasjonene.
  • Flagging på og ved skoler, institusjoner og lignende besluttes og utføres av den enkelte virksomhet.

Her er oversikt over flaggdager i Bergen og kommunens flaggreglement

LES OGSÅ:

Bilde av den gamle hovedbrannstasjonen
FIRER: Ved spesielle anledninger, som frigjøringsdagen 8. mai, flagges det også på Gamle hovedbrannstasjon.