Murer Odd Sætre og prosjektleder Momen Abazid utenfor Eventyrskogen skole.
SISTE INNSPURT: Murer Odd Sætre og prosjektleder Momen Abazid fra Etat for bygg og eiendom utenfor Eventyrskogen skole. Det kommende skoleåret kan elevene ta i bruk en nyoppusset skole og SFO.
Bilde: Asle Bentzen

Jobber på spreng med Eventyrskogen skole

Først var det barnehjem for piker, deretter aldershjem, før det ble skole og SFO. Snart flytter elevene inn i nyoppussede Eventyrskogen skole.

Et par uker før skolestart var det ikke mye som minnet om skole, men Etat for bygg og eiendom og håndverkere jobber på spreng for å bli ferdig til skolestart 15. august.

Eventyrskogen er en del av Krohnengen skole.

Bilde av håndverkere i arbeid blant garderobeskap, verktøy og annet utstyr.
GARDEROBER: Elektrikere i sving i det som skal bli elevgarderober.
Bilde: Asle Bentzen

Prosjektleder Momen Abazid forteller at renholdsavdelingen og oppdragsteamet i Etat for bygg og eiendom, pluss leverandører fra håndverksbedrifter, er i full sving med å rehabilitere bygningen i Sandviken. De skal jobbe lange dager frem til skolebygget er ferdig.

– Renholderne er allerede i gang med å tørke av møbler, og oppdragsteamet er i gang med å kjøre flyttelass og tømme boss. De skal jobbe helgen før skolestart, og dagene før 15. august. Men de er i gang allerede nå slik at vi kan være enda bedre forberedt i innspurten, sier prosjektlederen.

Krevende rassikring

Usikkerhetsmomentet er rassikring av skolen. Arbeidet er i gang, og skal etter planen være ferdig til skolestart, men det er vanskelig tilkomst på stedet der fanggjerdene skal stå. Derfor er det vanskelig å si hvor lang tid sikringsarbeidet vil ta.

Momen Abazid tester ut lekeapparat på uteområdet.
UTEOMRÅDER: Utprøving av lekeapparater på forsiktig nivå. Noen av lekeapparatene er hentet fra en annen skole, og blir gjenbrukt her på Eventyrskogen.
Bilde: Asle Bentzen

Kravet til rassikring kom like før sommeren.

– Det gjør situasjonen ekstra hektisk, men vi kastet oss rundt og håper å komme i mål, sier han.

Skolebygget ligger like i nærheten av startpunktet for Stoltzekleiven, noe som sier litt om hvor bratt det er i skråningen.

Nettopp personsikkerhet, som brann- og rassikring, har høyeste prioritet. Deretter prioriteres lokalene til elevene og de ansatte ved skolen.

Universell utforming

Etter at bygget fikk godkjent bruksendring til å bli skole, trådte helt nye krav inn.

– Bygget skal ha universell utforming, med rullestolrampe, brede dører og toalett for personer i rullestol. Det krever blant annet skjæring i murvegger og utvidelse av toalettrom, sier Abazid, mens han står i et virvar av ulike håndverkere.

Bilde av oppussing i lokalene som skal blir kontorer for ansatte
KONTORER: I denne delen av bygget skal ansatte ved skolen ha sine arbeidsrom.

Pikehjem og aldershjem

Eiendommen har tidligere vært barnehjem for piker (1904-1947) og pikehjem (1971-1977). Fra 1978 ble eiendommen brukt som aldershjem, som ble avviklet i 2004. Siden den gang er Eventyrskogen brukt som midlertidig skole.

Da Bergen kommune kjøpte bygget 1. januar 2024, måtte Etat for bygg og eiendom søke bruksendring. Med den prosessen i boks, var det altså en rekke nye krav som måtte oppfylles.

Når elevene tar bygget i bruk, er det en skole som har fått en kraftig oppgradering.

Innhegning der det er plantet bærbusker og frukttrær.
FRUKT OG BÆR: Her er det plantet bærbusker og frukttrær.
Prosjektleder Momen i et klasserom
KLASSEROM OG SFO: Her blir det klasserom og lokaler til SFO. En tavle av den gamle skolen er allerede på plass.