– Menneskerettigheter er et stort tema, men det handler også om de små og hverdagslige tingene. Som å ha et trygt skolemiljø der man kan være seg selv, sier rektor Marianne Ingebrigtsen ved Rå skole.
Samarbeider med Raftostiftelsen
Ungdomsskolen i Ytrebygda bydel har de siste to årene vært en såkalt Dembra-skole. Dembra står for Demokratisk beredskap mot rasisme, antisemittisme og udemokratiske holdninger, og er en del av regjeringens arbeid mot rasisme og antisemittisme. Raftostiftelsen i Bergen er ett av seks sentre som arbeider med Dembra.
– Vi har gjennomført et opplæringsløp på vel halvannet år i regi av Raftostiftelsen. Dette er avsluttet, men vi vil samarbeide med dem videre, forteller Ingebrigtsen.
Ressursgruppe med lærere og elever
Skolene velger selv hvordan de vil organisere sitt Dembra-arbeid. Rå har etablert en ressursgruppe som består av fire lærere og rundt 12 elever - like mange fra hvert trinn. Tanken er at elevene kjenner skolemiljøet og vet hva som beveger seg der.
Elevene i Dembra-gruppen tas opp etter søknad, og må vise interesse og motivasjon for arbeidet. De som plukkes ut, får tilbud om å delta i et treårig løp der de blant annet får kursing på Raftostiftelsen.
– Vi ønsker oss en aktiv elevgruppe som er noe annet enn elevrådet. Dembra-elevene fungerer som en slags ekspertgruppe. De har workshops og samarbeider med oss lærere. De har også vært innom klassene og jobbet med ulike tema, med tema som språkbruk og hvordan vi oppfører oss mot hverandre, forteller Emil Andreas Fjær, en av ressurslærerne.
Har lært mye
Mathilde Mikkelsen (15) ved 10. trinn og Anna Førde Skjerven (14) på 9. trinn engasjerte seg i Dembra fordi det virket spennende.
– Det er litt annerledes enn elevrådet. Jeg ville være med å påvirke, og hjelpe med hvordan folk har det på skolen, sier Anna.
– Jeg visste lite om Dembra på forhånd, men synes det virket bra da vi fikk vite mer. Det er viktig at elevene har en stemme på skolen, mener Mathilde.
Jentene forteller at elevgruppen i Dembra har møter jevnlig, både med og uten lærerne.
– Lærerne er åpne for våre ideer, for at vi skal få skinne gjennom, sier Mathilde.
De har vært rundt i klassene og snakket om blant annet språkbruk.
– Dette er et problem, også på skolen vår, sier Anna.
– Vi jobber for et trygt skolemiljø, for at folk ikke skal bli såret, sier Mathilde.
– Dembra er fortsatt ganske nytt, men det går fremover. Vi får mer erfaring, og vi har også hatt workshops og øvelser i klassene. En handlet om utestengning, og opplegget ble tatt godt imot, forteller Mathilde.
Anna synes hun har lært mye om rasisme ved å jobbe med Dembra.
- Og jeg har blitt kjent med mange fra andre trinn, sier hun.
Arrangerte Dembra-dag
I høst arrangerte Rå for første gang en egen Dembra-dag i forbindelse med nytt skoleår. De hadde natursti med ulike oppgaver, der elevene samarbeidet på tvers av trinn og klasser.
– Vi er opptatt av å bygge skolemiljøet på tvers av trinn. At elevene har en felles identitet, knyttet til skolen. Det er mye lettere å være ufin mot dem man ikke kjenner, sier ressurslærer Cathrine Hopland Jacobsen.
– Når vi bygger et fellesskap der elevene blir kjent med hverandre, vil dette kunne viske ut forskjeller og fordommer, mener Emil Andreas Fjær.
Ønsker å lære av Utøya-ofre
Fremover har Rå skole et mål om å få til et samarbeid med skoler i andre bydeler. Ressurslærerne drømmer også om en tur til Utøya-senteret, men foreløpig har økonomi stoppet planene. Håpet er at det gjennom Raftostiftelsen vil være mulig for elevene å møte overlevende fra Utøya og høre deres historier.