Utendørsbilde av Bergen inkluderingssenter med dato og tid for seminaret
Byarkitekten arrangerer seminar den 13. september.
Bilde: Celine Blanc

Seminar om arkitektur som verktøy for inkludering

Byarkitekten i Bergen og Vestland fylkeskommune inviterer til seminar om arkitektur som verktøy for inkludering - hvordan kan offentlige bygg bidra til bedre og bredere inkludering?

Seminaret går for seg klokken 08.00-12.00, i Folkoteket.

Bygg som inkluderer

De fysiske omgivelsene kan invitere, inkludere og inspirere alle til å være aktive og deltakende mennesker i samfunnet. Offentlige bygg som skoler, sykehjem, kulturhus og idrettshaller er særlig viktige for inkludering, der de skaper møteplasser i hverdagen og tilhørighet til nærmiljøet.

I dette seminaret setter vi fokus på hvordan arkitektur i offentlige bygg i større grad kan bidra til inkludering. Sentrale spørsmål er hvordan arkitektur kan skape inkluderende omgivelser, hvorfor det er viktig å ha en tydelig visjon for et byggeprosjekt, og hvilken betydning en god bestilling har for å kunne realisere denne visjonen og skape god arkitektur.

Konferansier gjennom dagen er Tina Larsen, rådgiver hos Byarkitekten og president i Norske Arkitekters Landsforbund NAL.

Seminaret er et samarbeid mellom Vestland Fylkeskommune og Bergen kommune, og samkjøres med den årlige Kulturkonferansen Vestland. Seminaret er også en del av Bærekraftig frokost.

Målgruppe er bestillere av kommunale bygg innen kultur, skole, idrett, helse og omsorg, politikere, kommuneadministrasjon, arkitekter, interiørarkitekter, konsulenter, og ansatte i Etat for Utbygging.

Program og påmelding

Det er gratis å delta, men du må melde deg på. Det er separat påmelding for seminaret og omvisningen, se under. Det er begrenset med plass, så vær rask!

• 08.00-12.00:  Fagseminar: Arkitektur som verktøy for inkludering. Se fullstendig program nederst på siden.  Meld deg på seminaret her.
  • 12.00-13.00: Mulighet for å kjøpe lunsj i kantinen.
  • 13.00-14.00: Omvisning på Bergen inkluderingssenter. Meld deg på omvisningen her.
  • 14.00-15.00: Foredrag om kunsten på Bergen inkluderingssenter med Alvaro Campo. Ingen påmelding nødvendig.

Arrangementet vil bli livestreamet, se streamingen her.

Hva kan du forvente?

I første del av seminaret vil ulike aktører dele sine erfaringer ved planlegging, utforming og bruk av Bergen inkluderingssenter – et læringssenter for nyankomne flyktninger i Bergen, som ble åpnet våren 2024. Senteret samler store deler av virksomheten til kommunen som jobber med å integrere og inkludere innvandrere i bysamfunnet, på ett sted. Målet har vært å skape best mulig inkludering, og bygget er tilrettelagt for sambruk for nærmiljø, lag og organisasjoner. Senteret er et pilotprosjekt for Building Dignity, et internasjonalt program om menneskerettigheter og arkitektur. I alt fra måten bygget er utformet på, valg av byggemateriale, arbeidernes rettigheter i selve byggeprosessen, til hvordan bygget skal brukes og driftes, har menneskeverd hatt fokus.  Les mer om arkitekturen på Bergen inkluderingssenter her.

I andre del av seminaret retter vi blikket til Danmark. Hvordan skaper danskene samfunnsnyttige bygg og nyskapende arenaer for inkludering og aktivitet? Ola Mattsson fra Lokale og Anlægsfonden og Trude Mardal fra Spolia Studio vil dele erfaringer og kunnskap fra sitt arbeid med gode prosesser, medvirkning, bærekraft og problemorientert arbeid. De vil vise oss gode eksempler og kanskje gi oss noen utfordringer i våre tankesett. Trude Mardal er arkitekt med base i København. Hun er født og oppvokst i Bergen, og har gjennom 20 år i København oppbygd en stor arkitektonisk portefølje. Trude er utdannet fra Kunstakademiets Arkitektskole i København i 2010, og har etter en årrekke som partner i et større arkitektkontor, stiftet virksomheten Spolia Studio. Ola Mattsson er utviklingskonsulent ved Lokale og Anlægsfonden i Danmark. Han er opprinnelig fra Norge, men har bodd i Danmark i 25 år. Ola er erfaren og høyt kvalifisert i utvikling og rådgivning om bygging av moderne anlegg for idrett og fritidsaktiviteter.

Detaljert program

08.00: Registering og frokost

08.15: Velkommen og dagens program
Tina Larsen – President i NAL og rådgiver i Byarkitekten
Per Morten Ekerhovd - Direktør for kultur og folkehelse, Vestland fylkeskommune.

DEL 1: ERFARINGER FRA BERGEN INKLUDERINGSSENTER

08.20: Arkitektur som verktøy for et inkluderende samfunn
Maria Molden, Byarkitekt

08.35: Rammeverk for pilotprosjektet Building Dignity