Kvinne holder plakat med teksten "Har en god idé, lokaler og gule vester".
FINN NOEN SOM HAR DET DU TRENGER: Har du en god idé, men ikke alt du trenger for å realisere det? Med dette arrangementet legger kommunen til rette for at gode frivillige krefter skal finne sammen for nye samarbeid for Bergens ungdommer.
Bilde: Unsplash / Birgit Kårbø

Inviterer frivilligheten: Finn sammen for ungdommen

2. desember skal ordfører Marit Warncke ta imot frivillige – og offentlige tjenester til "speed-dating". Målet er nye samarbeidsprosjekter som kan demme opp for utenforskap og kriminalitet blant unge.

Samlingen bygger på det etablerte konseptet “frivilligbørs”, der formålet er at aktører skal møtes, bli kjent og forhåpentlig matche for et treff nummer to. Håpet er at nye gnister skal tennes for felles innsats for gode forebyggende tiltak for ungdom i Bergen.

Meld deg på innen 25. november

Hvordan fungerer det?

Alle organisasjoner og tjenester lager plakater som viser hva de tilbyr, og hva de etterspør. Etter plakatverkstedet starter matchmakingen. Kanskje du treffer noen som har noe som du trenger, eller noen du kan tilby din kompetanse? Det kan være en konkret plan om å jobbe sammen om et eksisterende prosjekt, eller en avtale om å treffes igjen for å diskutere en idé man får sammen.

Eksempler på ressurser du kan tilby og etterspørre:

• Kompetanse, kurs eller rådgivning
  • Dugnadshjelp og frivillige krefter
  • Hospitering, mentor eller nettverk
  • Underholdning eller andre opplevelser
  • Låne eller arve utstyr eller materiale
  • Låne lokaler eller lagerplass

Møt – match – samarbeid!

– Det er ikke sikkert at det er «parets» første idé som er det som blir realisert til slutt. Det viktigste er å etablere kontakt, og avtale å møtes igjen for flere samtaler. Akkurat som når man treffer en mulig romantisk partner, smiler rådgiver for mangfold, Mari Garaas Løchen.

Sammen med Silje Myklebust og Stine Konradsen har hun ansvar for å realisere Bergens første “frivilligbørs”. Med seg på laget har de leder for Bergen kommunes frivillighetsutvalg Baste Agdestein og Girson Dias fra stiftelsen Femti-71.  Bestillingen kom fra Bergen bystyre, da de vedtok saken Felles innsats mot ungdomskriminalitet i september. Der er “Styrke og koordinere den breie innsatsen i frivilligheita knytt til å førebyggje utanforskap og ungdomskriminalitet” ett av tiltakene. I saken står det at kommunen skal invitere til en samling for frivilligheten i Bergen, hvor man legger til rette for at frivilligheten blir bedre kjent med hverandre gjennom for eksempel "speed dates". Arbeidsgruppen for samlingen tar bystyret på ordet.

Portrett av ordfører Marit Warncke
DAGENS WINGWOMAN: Ordfører Marit Warncke skal lose deltakerne til å finne sine perfekte matcher for gode samarbeid for Bergens ungdom.
Bilde: Hans Jørgen Brun

Med ordføreren som wingwoman

Det er ikke alltid så lett å orientere seg når man ønsker å inngå en ny relasjon. For hvem er den beste matchen, og hvordan unngå å falle for tomme løfter?

På denne samlingen får du selveste ordfører Marit Warncke som wingwoman. Hun legger til rette for at du skal finne akkurat det du ønsker deg fra en ny partner. Men det gjelder å møte forberedt, med god innsikt i egne ressurser og behov.

– I forkant av arrangementet er det fint at deltakerne tenker igjennom hvilke ressurser de har som de kan dele med andre, og hva de trenger for å kunne realisere prosjekter de har i tankene, sier frivillighetsrådgiver Stine Konradsen.

– Kanskje en organisasjon har tenkt ut et tiltak de kunne tenke seg å gjennomføre, men trenger flere voksne til vakthold, eller et bedre egnet lokale. På denne samlingen kan de finne nettopp det de trenger, fortsetter hun.

Inngangspartiet til Ny-Krohnborg senter sin kultur- og idrettsdel.
MØTEPLASS FOR FRIVILLIGHETEN: Ny-Krohnborg senter for oppvekst, idrett og kultur er blitt beskrevet som “det bankende hjertet” på Løvstakksiden. 2. desember blir det lokasjon for speed-dating for frivilligheten i hele byen.
Bilde: Kari Ingvaldsen
En dame holder en plakat med ordene "Har en god ide, lokaler og gule vester. Trenger 20 personer til vakthold på arrangement
GI OG FÅ: Målet med arrangementet er at organisasjoner kan dele på ressurser og få til gode ting sammen.
Bilde: Unsplash / Birgit Kårbø

Program for arrangementet den 2. desember

• Fra klokken 10.45: Oppmøte på Ny-Krohnborg skole, kultursalen
  • Klokken 11.00: Velkommen
  • Klokken 11.15: Ordfører Marit Warncke er dagens matchmaker, og tar dere gjennom konseptet og hva som skal skje videre i samlingen
  • Klokken 11.30: Lunsj
  • Klokken 12.15: Plakatverksted – alle lager plakater med hva de kan tilby og hva de etterspør
  • Klokken 13.15: Matcmakingen starter. Mingling og inngåelse av avtaler om å treffes igjen med de du matcher med
  • Klokken 15.00: Oppsummering og takk for i dag

Denne saken oppdateres fortløpende med utfyllende informasjon om programmet og deltakerliste.

Arrangementet kommer i stand i forbindelse med FNs internasjonale dag for frivillighet, som er 5. desember.