Arbeidet med ny samfunnsdel for Bergen er i gang!

Samfunnsdelen setter langsiktige mål for samfunnsutviklingen i Bergen. Den er kommunens overordnede styringsdokument, og angår alle som bor og arbeider i kommunen.

Hva er en kommuneplan?

Kommuneplanen skal fastsette den langsiktige utviklingen i Bergen. Den består av to deler: En samfunnsdel med mål og satsingsområder som forteller hvilken retning vi vil at bergenssamfunnet skal gå i, og en arealdel som gir oversikt over hvor det er tillatt å bygge veier, dyrke jord, bygge boliger og andre bygninger.

Samfunnsdelen forteller hva vi skal satse spesielt på

Den kommende samfunnsdelen skal være kommunens overordnede styringsdokument. Det betyr at den skal peke ut langsiktige samfunnsmål og mer konkrete satsingsområder for valgperioden. Selv om kommunen ikke skal slutte å gjøre alt som ikke står nevnt i planen, skal vi rette en særlig innsats og ressurser på å nå målene som blir fastsatt i planen.

Arbeidet med samfunnsdelen er nå i gang!

Byrådet har vedtatt å starte arbeidet med ny samfunnsdel. Den skal stake ut en ny kurs for Bergen inn i fremtiden. Planprogrammet legger rammene for det videre planarbeidet. Dette dokumentet er på høring frem til 15. august. Du kan lese mer om planprogrammet, og gi ditt innspill her.

Den gjeldende samfunnsplanen ble vedtatt i 2015. Den kan du lese her