Kristian Ueland er en av fem lærere som er ansatt i Områdesatsingen for å jobbe med pedagogisk utviklingsarbeid i Loddefjord og Olsvik. Han har startet et pilotprosjekt på Vadmyra skole, der elevene bruker skolehagen som læringsarena. Her får de lære å håndtere verktøy, skape noe med hendene, og dyrke sin egen mat.
Med seg på laget har han fem arkitekter fra FormFlora som bidrar gratis på dugnad en gang i uken. De hjelper elevene med å skape et spennende uteområde for dyrking og læring. Skolehagen skal etter hvert også bli en møteplass for nærområdet.
Ikke alle elever trives med en teoritung skolehverdag. I skolehagen brukes naturen som utgangspunkt for læring i alle fag. Målet er at skoledagen skal bli relevant og meningsfull for alle elevene, også for de som ikke helt finner sin plass i det tradisjonelle klasserommet.
På Vadmyra har barna ryddet ugress og gammelt rot, foretatt utregninger og oppmålinger, registrert planter og dyr, og gjort beregninger på sol- og vindforhold.
Arbeidet i skolehagen gir en helt egen mestringsfølelse og har skapt et voldsomt engasjement. Lærerne forteller at elevene samarbeider mye bedre når de jobber ute, og at barn som er passive i klasserommet kan ta en mye mer aktiv rolle i skolehagen.
Fakta:
- Skolesatsingen i Loddefjord og Olsvik er en viktig del av Områdesatsingens programarbeid på feltet oppvekst og utdanning.
- Målet med skolesatsingen er å skape støttende læringsmiljøer, fremme praktisk og utforskende læring, involvere elever aktivt, og fokusere på grunnleggende ferdigheter slik at alle elever lykkes i opplæringen.
- Skolesatsingen er ledet av Kristin Fagerheim, rådgiver ved Etat for skole. Satsingen arbeider også tett med NAV Bergen Vest.
- Skolehageprosjektet på Vadmyra skole finansieres av Områdesatsingen, Sparebanken Vest og Bybonden. Prosjektet utføres i samarbeid med arkitektkollektivet FormFlora.