Pressemelding

Nr. 13/24
Bergen, 27. juni 2024

Byrådsleder Christine Meyer presenterte i dag Jacob Mæhle som kommende finansbyråd i Bergen. - Nå skal vi jobbe knallhardt for å sikre en mer bærekraftig økonomi, sier Mæhle.

Jacob Mæhle (31) er opprinnelig fra Bergen og har fartstid fra bystyret i Bergen hvor han satt for Høyre fra 2011–2019. Han sier det var lett å skulle takke ja, selv om han forventer at det blir en vanskelig jobb.

- Bergen kommune står i en krevende økonomisk situasjon, hvor kostnadene over tid har økt mer enn inntektene. Den viktigste jobben som finansbyråd blir derfor å sørge for at vi bruker mindre penger, og at vi bruker dem smartere, sier Mæhle.

- I trygge hender

Byrådsleder Christine Meyer ser frem til å skulle få han med på laget.

- Jeg vet at han gleder seg til å tiltre, og jeg er også veldig klar for å få ham på plass. Jeg er trygg på at Jacob kommer til å gå inn i stillingen med både energi, positivitet, og med innstillingen og evnene som skal til for at byens økonomi er i trygge hender, sier byrådsleder Christine Meyer som samtidig berømmer Charlotte Spurkeland for måten hun har håndtert to byrådsavdelinger på i perioden etter at Eivind Nævdal-Bolstad valgte å gå av som byråd i slutten av mai.

Flytter hjem

Mæhle er utdannet siviløkonom fra Norges Handelshøyskole og jobber i dag som seniorrådgiver innenfor strategisk rådgiving, politikk og kommunikasjon i Kruse Larsen i Oslo. Mæhle er i en flytteprosess fra Oslo til Bergen, og vil ikke kunne bli konstituert og tiltre formelt i stillingen før formalitetene knyttet til dette er i orden.

- Det som gjør Bergen til Bergen

-  Jeg gleder meg til å tiltre i jobben så snart vi får formalitetene på plass, og ser frem til å få flytte hjem til Bergen. Vi skal jobbe knallhardt for å sikre en mer bærekraftig økonomi, samtidig som det er viktig for meg at vi også skal fortsette å bruke penger på de viktige tingene. Ikke bare på de lovpålagte oppgavene Bergen skal utføre, men også på de tingene som gjør Bergen til Bergen, sier Mæhle.

- Vi har allerede fått pratet godt om hvilke oppgaver som ligger foran oss, og opplever at Jacob fullt og helt deler visjonene byrådet har nedfelt i Klosterhagen-erklæring, og ikke minst at vi kommer til å jobbe godt sammen på lag for byen vår, sier Christine Meyer.

Rune Indrøy, politisk rådgiver for byrådsleder og pressesjef, mobil 905 57 723, e-post: rune.indroy@bergen.kommune.no