Byrådet følger opp bystyrets vedtak om å regulere Bybanen i tunnel bak Bryggen og starter regulering for Bybanen fra Kaigaten og hovedsykkelrute fra Christies gate til Sandviken.
– Jeg veldig glad for at vi har nådd denne viktige milepælen, og formelt kan starte reguleringsarbeidet, sier byutviklingsbyråd Christine Kahrs.
- Bybanetraséen fra Kaigaten til Sandviken er cirka 4,3 km lang. Når den kobles til den regulerte traséen nordover til Vågsbotn er hele byggetrinn 5 til Åsane totalt cirka 12,5 km lang, og vil ha 11 holdeplasser.
- Gjennom bykjernen får Bybanen holdeplasser ved Rådhuskvartalet og under bakken ved Sverresborg.
- I Sandviken blir det planlagt for en holdeplass på Sandvikstorget.
- Hovedsykkelruten skal kobles til ruten fra sør i Christies gate, og gå gjennom sentrum og Sandviken. I Sandviken skal den kobles på regulert hovedsykkelrute i Åsaneveien. Flere traseer og løsninger for sykkelruten vil bli vurdert.
Viktige milepæler
Dette er de viktigste milepælene i planprosessen:
- Kunngjøring og varsel om oppstart av reguleringsplanarbeid, januar-februar 2025.
- Utarbeiding av planforslag i perioden 2025-2026
- Offentlig ettersyn (høring) av planforslag høst 2026
- Vedtak av reguleringsplanene 1. kvartal 2027
Se dokumentene
– Plan- og bygningsetaten følger opp det historiske bybanekompromisset på en svært god måte, og legger opp til en rask fremdrift. Vi holder foreløpig tidsplanen for å rekke vedtak av ny trasé i inneværende valgperiode, sier Kahrs.
Se dokumentene i saken (lenke)