Pressemelding

Nr. 17
Bergen, 23. august 2024

Det store prosjektet med å lage ny og ren sjøbunn i Store Lungegårdsvannet er nå avsluttet. Pressen er velkomne til å bli med på feiringen.

Tid: Tirsdag 27. august, klokken 12.00-13.00.

Sted: Storsalen på Akvariet, Nordnesbakken 4.

Det blir snorklipping under vann, filmvisning og musikalsk innslag fra Fliflet/Hamre.

Vi får taler fra byutviklingsbyråd Christine Kahrs, direktør i Bymiljøetaten Lise Reinertsen og statssekretær Kjersti Bjørnstad fra Klima- og miljødepartementet.

Cirka 120 inviterte gjester kommer, blant dem entreprenørene som har laget den nye sjøbunnen og elever fra Haukeland skole, som har vært involvert i prosjektet.

Om prosjektet:

• Renere Havn Bergen er et samarbeidsprosjekt mellom Bergen kommune og Miljødirektoratet, hvor målet er ren, ny sjøbunn i de indre havneområdene i Bergen.
  • Prosjektet utføres i regi av Bymiljøetaten i Bergen kommune.
  • Sjøbunnen i Store Lungegårdsvannet har vært sterkt forurenset av tungmetaller og organiske miljøgifter.
  • I første halvår av 2023 fjernet vi 84 tonn boss fra sjøbunnen.
  • Arbeidet med å legge ut ny, og ren sjøbunn startet i oktober 2023 og var ferdig våren 2024.
  • Den nye sjøbunnen består av flere lag finkornet sand, som skånsomt er lagt utover bunnen. Vi har brukt cirka 120.000 kubikkmeter sand for å lage en ny sjøbunn, som har en tykkelse på minimum 30 centimeter.
  • Prosjektet avsluttes med en totalkostnad på 156 millioner kroner, noe som er cirka 37 millioner kroner under budsjett.

Håvard Prestegården, kommunikasjonsrådgiver i Byrådsavdeling for byutvikling, telefon 91 57 20 87.