Bergen kommune starter opp regulering der en justert versjon av tunneltraséen fra 2021 legges til grunn for det videre arbeidet, men med noen endringer.
Saksdokumentene fra bystyrevedtaket finner du her
Saken er også behandlet i Fylkestinget
Planene blir utarbeidet av Plan- og bygningsetaten i Bergen kommune. Bybanen Utbygging i Vestland Fylkeskommune og Statens Vegvesen har ansvar for prosjektering og utbygging.
Bakgrunn og planprosessen hittil
Bybanen skal være ryggraden i kollektivsystemet i Bergen. Målet er å bidra til god byutvikling og gi en trygg og effektiv reise.
- Melding om oppstart av planarbeid Bybanen til Åsane ble varslet i mai 2018. Oppsummering av merknader til oppstart og fagetatens oppfølging av disse ligger som vedlegg i saken.
- Planforslaget var på høring høsten 2022, og alle berørte grunneiere og naboer ble varslet med brev. Kommunen har arrangert flere offentlige informasjonsmøter.
- Merknader til planforslagene som kom inn i høringsperioden er oppsummert og vurdert i revidert planforslag.
- Revidert reguleringsplanforslag for Bybanen og hovedsykkelrute til Åsane og forlenget Fløyfjelltunnel ble levert fra Plan- og bygningsetaten mars 2023 til Byrådsavdeling for klima, miljø og byutvikling.
- Reguleringsplanene ble vedtatt av Bergen bystyre 31. mai og 27. september 2023
- Klagene på vedtaket har vært til behandling hos Statsforvalteren i Vestland. Statsforvalteren støtter kommunens vurderinger.
Dokumenter og mer informasjon om Bybanen til Åsane finner du på Miljøløftet.
Oversikt over politiske vedtak
Reguleringsplanene ble vedtatt i Bergen bystyre 31. mai og 27. september 2023
Reguleringsplanene ble behandlet i byrådet 20. oktober 2022. Planforslaget ble vedtatt lagt på høring.
Løsningene i Eidsvåg ble fulgt opp i egen sak til bystyret 24.03.2021. Bystyret vedtok fagetatens anbefaling av konsept 1 og besluttet videre at «Reguleringsplanen skal opne for at det skal kunne byggjast ei løysing der portalane til Fløyfjellstunnelen er forlenga under eit miljølokk fram til bru over stemma».
Det ble gjennomført en skissefase i planarbeidet, og oppsummeringsrapport for skissefasen ble behandlet i byrådet 17.12.2020 (sak og vedtak), og i bystyret 24.02.2021. Byrådet sluttet seg til oppsummeringen fra skissefasen med de presiseringer som fremgår av saken, og la dette til grunn for det videre arbeidet med reguleringsplanen. Bystyret tok anbefalingene fra skissefasen og byrådssaken til orientering.
Byrådet i Bergen vedtok i møte 09.05.2018 (sak 1111-18) oppstart av reguleringsplanarbeid for:
- Bybanen fra sentrum til Åsane
- Forlengelse av Fløyfjellstunnelen fra Sandviken til Eidsvåg
- Hovedsykkelrute fra sentrum til Åsane
Tunnelutredning
Byrådet vedtok mars 2020 å bestille oppstart av utredning for tunnelløsning mellom sentrum og Sandviken. Se byrådssak fra 12.03.2020 og bystyresak fra 28.05.2020. Utredningen ble lagt frem for politisk behandling høsten 2021.
Bystyret behandlet saken om alternativ i sentrum i møtet 15.12.2021, sak 398/21, og vedtok at dagløsningen for Bybanen gjennom sentrum fortsatt skulle legges til grunn for det videre reguleringsplanarbeidet.
Tilleggsutredninger ved Tertneskrysset og i Åsane
Konsekvensutredning (KU) for Bybanen sentrum-Åsane ble utarbeidet i 2013, og reguleringsplanarbeidet startet opp i 2018. Som en del av skissefasen i reguleringsplanarbeidet, er alternative løsninger vurdert for bybanetraséen ved Griggastemma og for kryssing av E39 i Åsane.
Det er utarbeidet to tilleggsutredninger, en for hver av disse strekningene. Bergen bystyre behandlet tilleggsutredningene i møte januar 2021. Bystyret vedtok at banen skal krysse E39 i bro i Åsane, og at tunnelløsning for Bybanen fra konsekvensutredningen fra 2013 skal ligge til grunn for det videre planarbeidet ved Griggastemma.
Se vedtak fra bystyret 27.01.2021.