Reguleringsplanene for Bybanen med hovedsykkelrute fra sentrum til Åsane ble vedtatt i 2023. Strekningen er delt opp i fire delstrekninger, i tillegg til hovedsykkelrute og forlengelse av Fløyfjelltunnelen. Oktober 2024 vedtok Bystyret at strekningen fra Kaigaten til Sandviken skal reguleres på nytt.
Informasjonsmøter og høring av planoppstart
Oppstart av planarbeidene ble varslet 1. februar 2025. Ved merknadsfristens utløp 3. mars var det kommet inn cirka 60 merknader fordelt på cirka 35 merknader til bybanetraseen og 25 merknader til sykkelplanen. Det er ikke kommet innsigelser.
Plan- og bygningsetaten holdt to åpne informasjonsmøter om planarbeidet i februar med til sammen 130 deltakere.
Så langt er arbeidet i rute til å vedta reguleringsplanen 1. kvartal 2027. Se egen nyhetssak med rapport fra 1. kvartal for Bybanen fra Kaigaten til Sandviken.
Bakgrunn, vedtak og fremdrift for Bybanen til Åsane
Bybanen skal være ryggraden i kollektivsystemet i Bergen. Målet er å bidra til god byutvikling og gi en trygg reise.
Her er planprosess og fremdrift mellom sentrum og Åsane, kort oppsummert:
- Melding om oppstart av planarbeidet for Bybanen til Åsane ble varslet i mai 2018
- Reguleringsplanene ble vedtatt i Bergen bystyre 31. mai og 27. september 2023
- Bergen bystyre vedtok oktober 2024 at strekningen fra Kaigaten til Sandviken skal reguleres på nytt
Dokumenter og mer informasjon om Bybanen til Åsane finner du på Miljøløftet.