Fra en dokkingstasjon på Damsgård legger et spesielt, lite fartøy ut på tokt. Den ubemannede, elektriske katamaranen setter kursen gjennom den smale åpningen under Gamle Nygårdsbro. Vel fremme i Store Lungegårdsvannet vinsjes sensorene fra fartøyet ned i sjøen.
Måler hvor klart vannet er
Temperatur og saltinnhold i vannet måles, men viktigst: Turbiditet. Turbiditet er et mål på hvor mye partikler som er i vannet, hvor klart vannet er – en enkel, grunnleggende indikator på vannkvaliteten.
– Vi får mange spørsmål om hva denne båten er, hva vi bruker den til, sier Sander Henriksen, daglig leder i oppstartsselskapet Nordic USV.
Han forteller at katamaranen de har utviklet, har fellestrekk med de sjøgående militærdronene som er blitt brukt under krigen i Ukraina.
– Men denne brukes altså til noe så uskyldig som miljøovervåkning, sier Henriksen.
Null utslipp, null støy
Selskapet hans er leid inn av Bymiljøetatens prosjekt Renere havn Bergen. I vinter legges ny sjøbunn i Store Lungegårdsvannet. Et av vilkårene i tillatelsen fra Statsforvalteren er å følge med på turbiditeten.
– Det er interessant for oss å ha en god overvåking av vannsøylen, for den opprinnelige bunnen i Store Lungegårdsvannet er utrolig bløt. Det er kanskje så mye som åtte-ti meter med gytje som ligger over den faste sjøbunnen, sier Anne Christine Knag, prosjektsjef for Renere havn Bergen.
– Når vi legger ny sjøbunn, er vi interessert i om partikler sprer seg utover og inn i Puddejorden. Derfor har vi en ganske omfattende overvåkning av vannsøylen, sier Knag.
Målingene er mer omfattende enn hva som er kravet, som er å bruke faste målestasjoner liggende i vannet.
– Vi har to slike også. Ulempen med slike er at de ofte er i veien for båttrafikken, og de krever jo også drift, sier Knag.
Den selvgående katamaranen er mer fleksibel, og gir data fra et større område. Hun synes det er fint å kunne bruke et oppstartsselskap til dette, spesielt fordi alternativet ville vært å bruke en egen båt, med personell.
– Dette er mer effektivt. Båten er helt selvgående, med null utslipp og null støy, sier Knag.