Prosjektet har i stor grad basert seg på gjenbruksmaterialer, og blir stående med dagens utforming i minst to år.
Bymiljøetaten skal fortsette med å møte, spørre og observere bruken av byrommet – for så å evaluere behovet for endring eller utbedring. Besøk Aktiv Tollbodkai på Tollbodallmenningen 1, og gjør oss klokere ved å bruke innspillskjemaet her.
Hvorfor Tollbodkaien?
Fordi tomten er solrik og sentrumsnær, stor, flat og fleksibel – et godt utgangspunkt for universell utforming. Prosjektet vil sette ny fart i området, og styrke det bergenske særpreget som “nokke for seg sjøl ” – med orkesterplass til Bryggen, Vågen, byfjorden og byfjellene våre.
Tollbodkaien utvikles i flere faser, og skal være et område for medvirkning og testing av bruk. En trinnvis utbygging skaper lokal forankring i tidlig fase, og gir både planleggere og innbyggere viktig kunnskap om nye bruksmuligheter.
Aktiv Tollbodkai er bygget med en anleggsperiode på kun 6,5 måneder: fra oppstart av grunnarbeider desember 2022 til ferdigstillelse juni 2023.
Prosess
Prosjektet sitt utspring i gjeldende byrådsplattform og en tilhørende lokasjonsutredning.
Formkonsept
Aktiv Tollbodkai er utviklet med inspirasjon fra den den gamle strandlinjen langs Vågen. Den store plassen er brutt ned i mindre soner med ulik bruk og forskjellig type aktivitet: rolig opphold og samvær på kaiene, og fartsfylt og aktiv bruk i hopene. Strukturen er fleksibel, ettersom innholdet i de ulike sonene kan endres og forbedres uavhengig av hverandre.
Viktige siktlinjer fra Tollboden og byfjorden er ivaretatt i et åpent og fleksibelt rom. Her er det gitt plass til arealkrevende aktiviteter som gatesport og sykkellek, og til større arrangementer.
Medvirkning
Bymiljøetaten har jobbet med medvirkning gjennom hele prosjektperioden. Vi har brukt digitale innspillskjema, samarbeidet med studenter ved Høgskulen på Vestlandet, hatt medvirkningslab, gjennomført utallige gruppeintervjuer og 1:1- møter.
Hør podcasten fra innspillsverksterkstedet vi holdt i februar 2022, eller les alle meningene vi har samlet så langt i medvirkningsrapporten under:
Å få nye innspill fra dem som skal bruke området blir viktig gjennom i de to første årene til Aktiv Tollbodkai. Alle barn og unge, tilreisende til sentrum, lokalt nabolag, reise- og næringsliv, interesseorganisasjoner, utvalg og råd ønskes velkommen til å gi innspill, slik at vi kan bli klokere på hva som fungerer bra og hva som fungerer dårlig.
Har du ikke gjort det enda? Din mening er viktig, gi innspill her!
Gjennom prosjektet «Aktiv Tollbodkai» har Bergen kommune:
- fjernet 200 parkeringsplasser
- kjørt bort 3000 tonn forurensede masser
- lagt 226 meter strømkabler og 112 meter fiberkabel
- gjenbrukt mengder av kortreiste og avlagte byggematerialer: 553 meter kortreist kantstein, 220 m2 steinheller og 35 m2 med terrassedekker, 6 gamle lossecontainere og ett busskur, samt metervis med rundstokker. Fraktekasser og OSB-plater fra nye parkmøbler er gjenbrukt som lerret til gatekunst eller lekne drodlerier, mens avlagte lyktestolper er bygget om til et nytt klatre- og treningsapparat.
- utbedret 130 m2 fotgjengerfelt, fortau og adkomst
- byttet ut 5 veilysarmaturer til led-basert forsterket belysning
- installert 29 meter vann- og avløp
- etablert to publikumstoaletter, hvorav ett HC og en drikkevannspost
- økt grønne flater med 115 %, og endret disse til høyintensiv vekst
- tilført 32 m2 takoverbygget areal
- montert 23 leke- og aktivitetselementer
- bygget smart og reversibelt, og tilrettelagt for fremtidige behov på Nordre Tollbodkai
Resultatet? 4850 m2 nytt byrom for lek og moro. Nyt`an, Bergen! 😎
Om prosjektstyring
Prosjektet er gjennomført i en byggherrestyrt samspillsentreprise med mellom Bergen kommune, Asplan Viak AS og anleggsgartner Boasson AS, med Kompan AS som underleverandør av lekeplassutstyr. Samtlige har deltatt aktivt i både prosjektutviklingen og i utførelsesfasen.
Den korte byggeperioden skyldes målrettet fokus og bevisste valg i planleggingsfasen, bruk av kortreiste og lokale byggematerialer, samt tett tverrfaglig samarbeid både i planleggings,- og utførelsesfasen.