Bilde av Store Lungegårdsvannet og en flott sykkel- og gangvei som går langs vannet.
Illustrasjon av fremtidig sykkelvei med fortau, og planlagt grøntområde ved skulpturen "Re-Source", med benker og trær.
Bilde: Haugen VVA

Nonnestien skal bli bedre for gående og syklister

Bymiljøetaten skal bygge ny sykkelvei med fortau fra Nonnekloppen til undergangen på Florida.

Kart som viser hvor strekningen som skal oppgraderes går, fra Nonnekloppen mot Florida
Strekningen som skal oppgraderes strekker seg fra Nonnekloppen gang- og sykkelbro til Florida.
Bilde: Bymiljøetaten

Den nye sykkelveien med fortau vil fungere som en forlengelse av dagens sykkelvei ved Nonnekloppen gang- og sykkelbro. Byggingen skal etter planen starte opp i siste halvdel av 2024.

Bilde av Store Lungegårdsvannet og en flott sykkel- og gangvei som går langs vannet, med et lite badeamfi ved sjøkanten.
Illustrasjonsbilde av den nye sykkelveien med fortau. Prosjektet inkluderer også nytt rekkverk og et lite badeamfi ved sjøkanten.
Bilde: Haugen VVA

Utvidelse og oppdeling av eksisterende gang- og sykkelvei

I dag har den eksisterende  gang- og sykkelveien en varierende bredde på 3 til 4 meter. Denne skal bli bredere og få separate felt for syklister og fotgjengere. Den framtidige sykkelveien med fortau vil bli 6,5 meter bred.

Ved skulpturen “Re-source” planlegges det et grøntområde med benker og trær, og det vil bli installert et nytt rekkverk langs sykkelveien. I tillegg skal Thomasstien oppgraderes med nytt grusdekke og belysning. Det kommer også et lite badeamfi ved sjøkanten ved St. Paul gymnas.

Hovedtiltak:

Nonnestien slik den er i dag, ikke oppdelt soner for gående og syklister
Nonnestien slik den er i dag, uten oppdelte felt for gående og syklister.
Bilde: Andrea Friestad Nyland
Syklist og gående på grussti under Nygårdsbroen
Nonnestien fortsetter under Nygårdsbroen, hvor det fort kan bli trangt om plassen.
  • Sykkelvei med 3 meter bredde
  • Fortau med 3 meter bredde
  • Grøntareal med benker, trær og maisdekke
  • Et lite badeamfi
  • Nytt rekkverk

Mer sammenhengende sykkelnett og tryggere for gående

Den nye sykkelveien med fortau vil gi et mer sammenhengende og attraktivt sykkelnett med oppgradert standard, samtidig som gående får et tryggere og bedre alternativ. Som et sentralt område og en sentral del av sykkelnettet er dette et viktig bidrag til totaltilbudet rundt Store Lungegårdsvann.

Når bygger vi?

Entreprise for prosjektet vil lyses ut i september. Oppstart av bygging er planlagt i andre halvdel av 2024.

Under bygging

Nonnestien, med en kunstskulptur i bakgrunnen og en syklist. Nygårdsbroen i bakgrunnen.
Bilde: Andrea Friestad Nyland
Bilde av Nonnestien, med en sti som går opp til høyre i bildet.
Thomasstien, som går opp til høyre i bildet, skal oppgraderes med nytt grusdekke og belysning.
Bilde: Andrea Friestad Nyland

Arbeidet kan føre til stengning i korte perioder. Særlig gjelder dette arbeidet ved brokaret under E39.

Utslippsfrie maskiner – mindre støy og mindre forurensning

Maskiner innenfor anleggsområde skal være utslippsfrie så langt det lar seg gjøre. Dette fører til mindre støy og mindre forurensning i området.