Tegnet illustrasjon av planene for Klaus Hanssens vei som sykkelprioritert gate med rødt dekke. Syklister og biler bruker det rød dekke, og fotgjengere går på fortauet.
Illustrasjon av planene for Klaus Hanssens vei som sykkelprioritert gate.
Bilde: Tonje Froastad

Oppstart høsten 2024: Sykkeltilrettelegging på Damsgård og i Klaus Hanssens vei

I løpet av høsten starter Bymiljøetaten et arbeid i Klaus Hanssens vei og deler av Lien og Lotheveien for å bedre tilrettelegge for syklister og gående.

Bergen bystyre vedtok november 2021 en ny overordnet sykkelstrategi og gåstrategi for Bergen kommune. Som en del av sykkelstrategien ble det også utarbeidet et sykkelnett som viser hvilke gater som skal få en mer sykkelvennlig utforming. Klaus Hanssen vei og deler av Lien og Lotheveien inngår som en del av dette nettet.

Lien og Lotheveien

Nytt sykkelfelt i Lien

I Lien skal det merkes opp et nytt sykkelfelt i nordgående retning på deler av strekningen (markert med rød heltrukken linje i kartet). Deler av gaten vil reasfalteres, og det vil komme nye fartshumper.

Kart som viser hvor det kommer sykkelfelt i Lien, delesymbol i Lotheveien og rullevennlig dekke fra Damsgårdveien mot Småpudden.
Oversikt over tiltakene på Damsgård.

Sykling i blandet trafikk i Lotheveien

I Lotheveien vil det tilrettelegges for sykling i blandet trafikk. Strekningen vil merkes med delesymbol. Det vil fremdeles være mulig å kjøre i Lotheveien.

Sykkelvennlig dekke i Damsgårdsveien inn mot Småpudden

Inn mot Småpudden vil dagens gatesteinsdekke få en mer rullevennlig overflate. Dette er for å redusere antallet syklister som velger å benytte seg av fortauet på denne strekningen.

Konsekvenser for parkering i Lien og Lotheveien

For å muliggjøre tiltakene i Lien og Lotheveien, er det nødvendig å fjerne dagens gateparkering langs de aktuelle strekningene. Alternativer til parkering vil være tilstøtende gater i området. Bymiljøetaten har gjennomført en kartlegging av parkeringsdekningen i de ulike boligssonene, og konkludert med at det fremdeles er tilstrekkelig med parkeringsplasser i sonene ved fjerning av de nevnte plassene.

I tillegg til å bedre fremkommeligheten for sykkel, vil det også gi bedre sikt for gående og barn som beveger seg i gaten, og bedre fremkommeligheten for nødetatene.

Illustrasjon av ny situasjon i Klaus Hanssens vei
Bilde: Tonje Froastad

Klaus Hanssens vei

Klaus Hanssens vei blir sykkelprioritert gate

For å kunne tilrettelegge for økt sykling i Klaus Hanssens vei, skal det prøves ut en løsning med sykkelprioritert gate. Dette er ikke prøvd ut i Bergen før, men det er flere sykkelprioriterte gater andre steder i landet, blant annet i Stavanger.

I en sykkelprioritert gate deler bilister og syklister veibanen, men syklister blir prioritert. Dette tydeliggjøres ved at veibanen merkes med et rødt dekke og en egen spesiell oppmerking på bakken. Det røde dekket har flere funksjoner:

• Gjøre det tydelig for alle trafikanter at de ferdes i en sykkelprioritert gate og at man her kan påregne økt sykkeltrafikk.
  • Fungere som visuell innsnevring av kjørebanen for å dempe fart.
  • Lede syklistene til å ligge mer synlig i veibanen.

Merk at dekket ikke har noen trafikkregulerende betydning. Selv om gaten tilrettelegges for syklende, vil det være mulig å kjøre i gaten som i dag.

I Klaus Hanssens vei skal følgende tiltak gjennomføres:

• Gaten vil freses og reasfalteres.
  • Kjørebanen vil få et rødt dekke og ny oppmerking.
  • Fartshumper vil etableres på nytt, og noen vil få en ny plassering.
Kart som viser strekningen i Klaus Hanssens vei som skal bli sykkelprioritert gate.
Strekning som endres til sykkelprioritert gate.

Konsekvenser for parkering i Klaus Hanssens vei

En bil kjører forbi flere parkerte biler i en trang passasje i Klaus Hanssens vei.
Det er tidvis trangt om plassen langs deler av Klaus Hanssens vei.
Bilde: Google Street View

I Klaus Hanssens vei er dagens gateparkering fordelt over én strekning i nedre del og én mindre strekning i øvre del. Nedre del er særlig trang når det står mange biler parkert i gaten. Dette har flere konsekvenser:

• Siktforholdene ved avkjørslene blir betydelig redusert, noe som gjør det vanskelig for biler å kjøre ut i veien på en trygg måte.
  • Syklister presses ut på fortauet når de møter motgående biler, noe som kan skape uheldige situasjoner både for syklister og fotgjengere.
  • Responstiden for nødetater kan bli lengre.
Blå linjer markerer hvor dagens gateparkeringsplasser i Klaus Hanssens vei er plassert.
Dagens plassering av gateparkeringsplasser i Klaus Hanssens vei.

For å minimere disse konsekvensene vil parkeringsplassene i nedre del fordeles over et lengre strekk for å gi plass til bedre møtelommer og bedre sikt inn mot avkjørslene. Antall parkeringsplasser i nedre del vil være det samme som i dag. De seks parkeringsplassene i øvre del fjernes da disse har parkeringsmuligheter i tilstøtende gater.

Blå linje i kart viser ny plassering av gateparkeringsplasser i Klaus Hanssens vei. Rød linje viser området hvor parkeringsplasser fjernes.
Ny plassering av gateparkeringsplasser i Klaus Hanssens vei. Rød linje viser området hvor parkeringsplasser fjernes.

Når endres parkeringen?

Parkeringsforbudet gjelder fra det øyeblikket nye skilt er satt opp og avdekket. Dette vil skje i løpet av høsten 2024. Det vil bli varslet pr. SMS når det nærmer seg. Vi ber beboere og besøkende følge med på skilting i gatene.

Har du spørsmål?

Dersom du har spørsmål, kan du kontakte Bymiljøetaten på bymiljoetaten@bergen.kommune.no
Merk e-post med “Sykkelprosjekt Lien og Lotheveien” eller «Sykkelprosjekt Klaus Hanssens vei».