Lyngfaret
Lyngfaret er en godt brukt vei, som nå skal oppgraderes.
Bilde: Andrea Friestad Nyland

Utbedring av skolevei og tursti i Loddefjord

Bymiljøetaten jobber med to trafikksikkerhetstiltak i Loddefjord. Utbedring av skoleveien Lyngfaret, som nå gjenopptas, og oppgradering av turstien Hundestien, som er nesten ferdig.

Bilvei
Veibanen skal strammes opp, og det skal etableres et sammenhengende fortau fra Vadmyrveien, forbi skole og fotballbaner, frem til Vadmyrahallen.
Bilde: Andrea Friestad Nyland

Lyngfaret er en viktig veiforbindelse for mange syklende og gående. Adkomstveien binder sammen store bolig- og skoleområder, idrettshall med fotballbaner, og senterområdene i Loddefjord.

Status september 2024

Vei med oppgravd fortau og sperrebånd, borettslag og fotballbane i bakgrunnen
Arbeidene med å anlegge nytt fortau og forbedre forholdene for de myke trafikantene i Lyngfaret ble påbegynt i 2022, men ble forsinket på grunn av konkursen til den tidligere entreprenøren. Det er disse arbeidene som nå først skal fullføres.
Bilde: Andrea Friestad Nyland

Arbeidet med å anlegge nytt fortau og forbedre forholdene for de myke trafikantene i Lyngfaret gjenopptas i oktober 2024.  Bymiljøetaten signerte denne måneden ny kontrakt med den nye entreprenøren Fyllingen Maskin. Arbeidet er planlagt å være ferdig før  sommeren 2025.

Prosjektet har vært forsinket på grunn av konkurs hos tidligere entreprenør, utfordringer med finansieringen og behovet for ny anskaffelse.

Hovedtiltak for tryggere vei i Lyngfaret: fortau, fartshumper og bedre belysning

Langs den kommunale strekningen på Lyngfaret blir gående og syklende bedre prioritert ved at:

Bilde av et slitt fortau
Slitt fortau som trenger oppgradering.
Bilde: Andrea Friestad Nyland
  • det etableres sammenhengende fortau fra Vadmyrveien til Vadmyrahallen for å oppnå tryggere  skolevei og sikrere gangforbindelser til og fra idrettsaktiviteter.
  • det settes inn tiltak for å redusere farten, som for eksempel fartshumper og innsnevringer, for å ta hensyn til gående og syklende langs veien.
Oversiktskart, Lyngfaret delt inn i delstrekningen for etappevisarbeid
Arbeidet utføres etappevis ned mot Vadmyrveien, med delstrekning 1 markert i gult, deretter delstrekning 2 i rødt, og til slutt delstrekning 3 i oransje.
Bilde: Bymiljøetaten
  • det skal merkes med delesymboler og skilt for å vise at veien også er for syklister.
  • ny belysning og lokal overvannshåndtering blir forbedret for å sikre fri ferdsel for alle brukergrupper.
  • det blir færre parkeringsmuligheter langs veikanten for å gjøre veien mer oversiktlig og redusere risikoen for ulykker.

Lyngfaret er prioritert i sykkelstrategien til Bergen kommune.

Fremdrift

Arbeidene vil bli gjennomført i etapper ned mot Vadmyrveien, og strekningen vil bli delt inn i tre delstrekninger. Vi starter med delstrekning 1, som innebærer å fullføre de påbegynte arbeidene.

Gjennom hele byggeprosessen vil det være mulig å passere arbeidsområdet, og dette vil bli tydelig skiltet.

Arbeidet starter opp i oktober og er planlagt å være ferdig før sommeren 2025.

Arbeidene utføres etappevis

• Byggestart delstrekning 1. Vi vil fullføre de påbegynte arbeidene fra Vadmyrahallen og opp til Brakestien først.
  • Byggestart delstrekning 2. Strekning langs idrettsbanen.
  • Byggestart delstrekning 3. Strekning ved skolen.
Vei som viser påbegynt veiarbeider, asfalten er fjernet.
Parkering langs veien fra Vadmyrahallen og opp til Brakestien vil fortsatt være mulig etter ferdigstillelsen.
Bilde: Andrea Friestad Nyland

Når og hvor endres parkeringen?

Kantparkeringen vil gradvis bli fjernet etter hvert som vi begynner arbeidet på de ulike delstrekningene. Etter ferdigstillelsen vil det fortsatt være mulig å parkere langs veien fra Vadmyrahallen og opp til Brakestien. Kantparkering fra Vadmyrahallen og ned til fra Vadmyrveien avvikles.

Utslippsfrie maskiner– mindre støy og mindre forurensning

Maskiner innenfor anleggsområde skal være utslippsfrie så langt det lar seg gjøre. Dette fører til mindre støy og mindre forurensning i området.

Hundestien i Vestre Vadmyra

Hundestien
Turstien Hundestien, i Vestre Vadmyra, har blant annet fått nytt, rullevennlig dekke.
Bilde: Andrea Friestad Nyland

I Vestre Vadmyra er det blitt gjennomført en oppgradering av rundt 360 meter av den kommunale turstien, Hundestien. Den strekker seg mellom Vestre Borettslag og Tjønnveiten Borettslag i nord. Stien er nå utvidet til en bredde på 3 meter og fungerer både som gang- og sykkelsti.

Bidle av en grusbelagt tursti med natur rundt og belysning.
Oppgradert belysning oppmuntrer til økt bruk av stien.
Bilde: Andrea Friestad Nyland

Den opprinnelige stien var sterkt slitt og lå i et område preget av utgraving og erosjon.  For å forbedre forholdene er avrenning og drenering reetablert, og nye sandfangkummer er installert for å håndtere «trafikkvann» og overflatevann fra omkringliggende områder.

Turstien har fått nytt, rullevennlig dekke og oppgradert belysning som møter dagens standarder. I tillegg er det utført rydding av vegetasjon langs hele strekningen.

bilde av en svart liten hund på en grusbelagt tursti
Den populære turstien er flittig brukt av både to- og firbeinte.
Bilde: Andrea Friestad Nyland

Arbeidene startet i januar 2023. Gjenstående arbeid består av noen mindre tiltak, og prosjektet er planlagt ferdigstilt i løpet av høsten 2024.

Turstier i en skog som er grusbelagt.
Stien som går fra Hundestien og opp til Storavatnet er også utbedret; den går opp til venstre i bildet.
Bilde: Andrea Friestad Nyland

Hundestien er prioritert i Gåstrategien for Bergen 2020-2030.

Kontakt

Har du spørsmål til prosjektene, kan du ta kontakt med Bymiljøetaten mandag-fredag klokken 08.00-15.00.

Følg Bymiljøetaten på Instagram: @bymiljoetaten_bergen