Vi skal jobbe for å finne frem til gangvennlige løsninger uten å fortrenge andre trafikantgrupper, eller annen bruk. Dette er både krevende og viktig å få til for å øke andelen fotgjengere i de tetteste, travleste områdene i kommunen, som for eksempel på Nordnes.
I prosjektet ser vi særlig på vinterdrift og redesign/omforming av gater og allmenninger. Gåbypiloten er forankret i Handlingsplan for gange 2022 – 2025, og legger opp til en systematisk evaluering for å kunne gi anbefalinger til resten av byen.
Ny utforming av gater og allmenninger
Vi ønsker å styrke fotgjengernes prioritet på strekninger hvor det ikke er rom for å separere trafikantgruppene. Vi tester enkle, rimelige, effektive og gjerne utradisjonelle måter å fremme gange på, uten å nødvendigvis fjerne parkering eller stenge gater for kjøring. Et eksempel er å utforme gaten slik at alle trafikanter må tilpasse farten til fotgjengeren, i stedet for å bruke tradisjonell skilting og oppmerking.
I løpet av prosjektperioden planlegger vi å jobbe med redesign på minst to allmenninger på Nordnes. Først ut er Vestre Murallmenningen, hvor vi skal utvide trafikkøyen ved inngangen til Klostergarasjen. Dette vil gjøre krysningsavstanden kortere for fotgjengere. I Halvkannebakken ønsker vi å etablere en trygg gangsone på det strekket hvor det allerede er regulert gjennomkjøring forbudt.
Disse tiltakene samsvarer godt med innspill vi har fått fra beboere på Nordnes gjennom fokusgrupper og feltintervju, og vi håper at de vil bidra til å gjøre det triveligere å gå, uten at det går på bekostning av tilgjengelighet for andre trafikanter.
Vinterdrift
Pilotområdet på Nordnes representerer den tette, travle byen, og gir oss mulighet til å undersøke hva som skal til for å sikre bedre fremkommelighet gjennom vinteren. Vi ser nærmere på flere forhold:
- Hvordan kontraktsutforming med våre entreprenører kan bidra til bedre fremkommelighet for fotgjengeren
- Hvordan kontraktsoppfølging kan sikre ønsket resultat i fremtiden
- Kan vi prioritere annerledes og tydeligere, for å heve standarden på noen viktige gangforbindelser?
- Benytter vi rett utstyr på rett strekning?
- Er det begrensninger i de bygde omgivelsene som setter føringer og begrensninger på måten vi gjennomfører driften på?
- Kan vi koordinere vinterdriften bedre mellom offentlige aktører?
- Kan vi få til et bedre sluttresultat også på strekninger som ivaretas av huseiers, jamfør politivedtekten?
Første vintersesongen er i gang, og vi har inngått midlertidig driftsavtale med fylket for å overta driftsansvaret for busstraseen på Nordnes. Dette betyr at det kun er én veieier som har ansvar for vinterdriften i pilotområdet denne vinteren. Forenklingen av organiseringen er ment å bidra til bedre resultater.
Sammen med entreprenør har vi også et ekstra fokus på trapper, gangfelt, krysningspunkt og holdeplasser. Prosjektgruppen er jevnlig ute med brodder og kamera for å dokumentere hvordan driften fungerer i praksis, slik at vi kan lære og forbedre oss underveis.
Neste vintersesong er planen å hjelpe huseiere med vinterdriften langs noen utvalgte viktige gangforbindelser. Dette vil vi gjøre for å se om vi sammen kan oppnå et bedre og mer sammenhengende tilbud som treffer mange fotgjengere.
Active Cities
Piloten er en del av Bergen kommune sitt bidrag til EU-prosjektet Active Cities. Active Cities sitt hovedfokus er tilrettelegging og kommunikasjonstiltak for å øke andelen aktiv mobilitet i byene. Her deltar flere europeiske byer og universiteter, samt Walk21.
Medvirkning og evaluering
Gjennom innbyggermedvirkning samler vi inn verdifulle innspill om hva som skal til for at flere velger å gå, og hvordan tiltakene i prosjektet oppleves. Medvirkningen inkluderer fokusgrupper, feltintervjuer, samlinger med Bydetektiv-vandringer i regi av Barnas kulturhus og tellinger av gående. Vi planlegger også å sende ut et spørreskjema til velforeningene med fokus på beboernes opplevelse av vinterdriften. Til sammen gir dette oss en brukerorientert evaluering, som er svært nyttig når vi skal skalere tiltak til andre områder i byen.
Finansiering av piloten
Piloten er i all hovedsak finansiert gjennom tilskuddsordninger og EU-midler. Klimasatsmidler har vært sentrale i forberedelsesfasen, mens EU-midler og tilskudd fra Vestland fylkeskommune til bærekraftig samfunnsutvikling blir viktige nå i gjennomføringsfasen.