Ansvar for innmelding
Kommunene har sine egne rutiner for innmelding av gjestebarn. I Bergen kommune har fagsentrene i bydelene ansvar for å melde til Etat for spesialpedagogiske tjenester om gjestebarn som går i barnehage og mottar spesialpedagogisk hjelp.
Sakkyndig vurdering og vedtak om spesialpedagogisk hjelp
Det er PP-tjenesten i vertskommunen som har ansvar for å skrive sakkyndig vurdering. Denne, sammen med søknad om avtale, blir sendt til bostedskommunen, som gjør vedtak om spesialpedagogisk hjelp. Vedtaket sendes til barnehagen og de som skal utføre den spesialpedagogiske hjelpen. I Bergen kommune er det de pedagogiske fagsentrene i den bydelen der barnehagen ligger, som utfører den spesialpedagogiske hjelpen.
Her finner du informasjon om spesialpedagogisk hjelp i Bergen kommune
Økonomisk ansvar
Det er bostedskommunen som har det økonomiske ansvaret for barnet. Vertskommunen sender refusjonskrav for utgiftene de har hatt til den spesialpedagogiske hjelpen til bostedskommunen, som oftest to ganger i året.
Saksbehandling i Bergen kommune
I Bergen kommune er det Etat for spesialpedagogiske tjenester som har ansvar for saksbehandling av vedtak for barn som har Bergen som bostedskommune. Den samme etaten har også ansvar for koordinering av informasjon og dokumentasjon mellom bostedskommunen og vertskommunen.
Alle kommuner har en ansvarlig for oppfølging av gjestebarn.