Retten til spesialundervisning er fra 1. august 2024 delt opp i tre:  

  • Individuelt tilrettelagt opplæring - erstatter den delen av dagens spesialundervisning som dreier seg om opplæring
  • Personlig assistanse - praktisk hjelp og bistand fra en person som kan følge med og hjelpe eleven i skolehverdagen
  • Fysisk tilrettelegging og tekniske hjelpemidler

Elever har rett på individuelt tilrettelagt opplæring dersom de trenger det for å få tilfredsstillende utbytte av opplæringen. Hvis eleven er under 15 år, er det foreldre som samtykker til dette. Elever over 15 år må samtykke selv.  

Ta kontakt med skolen dersom dere mener at eleven ikke får et tilfredsstillende utbytte av undervisningen. Da plikter skolen å finne arbeidsmåter som passer bedre. Hvis dette ikke hjelper kan skolen be Pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT) om å vurdere om det er behov for individuelt tilrettelagt opplæring.  Før skolen kontakter PPT må foreldre - eller elev over 15 år - samtykke til dette.

PPT undersøker saken og lager en sakkyndig vurdering. Den sakkyndige vurderingen skal si om eleven har rett på individuelt tilrettelagt opplæring eller ikke.  Den skal også si noe om hvor mye tilrettelegging som er nødvendig og hva som bør være innholdet i tilretteleggingen. 

Foreldre og elev har rett til å se den sakkyndige vurderingen og til å uttale seg om innholdet før skolen fatter et vedtak .

Hvis eleven er under 15 år, er det foreldrene som søker om individuelt tilrettelagt opplæring. Hvis eleven er over 15 år, søker eleven selv. Se søknadsskjema. Søknaden sendes til rektor på skolen der eleven går eller skal begynne. Den sakkyndige vurderingen fra PPT må legges ved søknaden. 

Vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring

Rektor behandler søknaden og gjør vedtak. Vedtaket skal være så tydelig at det er lett å forstå hvordan den individuelle tilretteleggingen vil bli. 

Vedtaket skal gi informasjon om hvor mye tid som blir satt av til individuell tilrettelegging, hva innholdet skal være og hvordan tilretteleggingen skal være organisert. 

Foreldre og elev har rett til å si sin mening og bli hørt, men det er rektor som avgjør.  

Hvis vedtaket fra rektor avviker fra PPT sine anbefalinger i den sakkyndige vurderingen, må rektor begrunne dette i vedtaket. 

Dersom den sakkyndige vurderingen sier at PPT mener det ikke er behov for individuelt tilrettelagt opplæring, skal rektor likevel fatte et vedtak.

Klage på vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring.

Det er mulig å klage dersom foreldre/elev er misfornøyd med vedtaket.  

Frist for å klage er tre uker fra vedtaket ble mottatt. Skriv hva dere er misfornøyd med og hvorfor dere mener vedtaket bør bli endret. 

Hvis skolen velger å opprettholde avgjørelsen, blir klagen sendt videre til Statsforvaltaren i Vestland. Skolen har plikt til å hjelpe dere med å skrive klagen.   

Individuell opplæringsplan

Etter at rektor har fattet vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring, lager skolen en forpliktende plan for opplæringen. Planen kalles individuell opplæringsplan (IOP). Den skal utarbeides i samarbeid med foreldre og elev.

Fritak for karakter

Elever som har en individuell opplæringsplan kan få fritak fra vurdering med karakter i fag som er inkludert i deres IOP.  Ta kontakt med skolen for mer informasjon.

Søknadsskjemaet vil bli oppdatert i tråd med endringer i opplæringsloven per 1. august 2024, men fram til endring kan det gamle skjemaet brukes. 

Bergen kommune har som mål at informasjonssikkerhet og personvern skal være en naturlig del av vår virksomhet.  Les mer om hvordan kommunen håndterer personopplysninger.

Les mer om behandling av personopplysninger i Byrådsavdeling for barnehage og skole 

Kontakt rektor på den skolen eleven går på eller skal begynne på dersom dere har spørsmål om spesialundervisning.

Søknad om ressurser til spesialundervisning