For deg som bor i en kommunal bolig, eller andre som har kjennskap til feil og mangler ved en kommunal utleiebolig, må melde fra til Etat for boligforvaltning. Før du melder fra må du undersøke om problemet er en del av vedlikeholdsplikten til leietaker. Mer om leietakers plikter i avsnittet under.
 

Som leietaker i kommunal bolig er det noen plikter som gjelder vedlikehold. Det er lurt at du ser igjennom leietakers vedlikeholdsplikter før du varsler oss om mangler.

Det er leietaker sin oppgave å vedlikeholde og utbedre feil på:

  • Dørlåser
  • Vannklosetter
  • Kraner
  • Varmtvannsbeholdere
  • Elektriske kontakter/brytere
  • Rengjøre filter til kjøkkenviften
  • Røykvarslere
  • Teste og skifte batterier på røykvarslere
  • Brannslukkingsapparat
  • Holde ventiler åpne og holde ventilasjonsanlegget påslått

Leietaker, pårørende, verger eller andre som skal varsle om feil og mangler på kommunal bolig, bruker skjemaet som er linket til merket i blått.

Generelle henvendelser til Etat for boligforvaltning om tekniske spørsmål, skal sendes gjennom det elektroniske meldingsskjemaet.

 

Meld fra om feil og mangler på kommunal bolig