Ønsker du å si opp leieforholdet ditt for en kommunal utleiebolig? Da må du sende skriftlig oppsigelse til Etat for boligforvaltning.

Når og hvordan kan leietaker si opp leieforholdet?

Leietaker kan når som helst gjennom avtaleperioden velge å si opp sitt leieforhold. Oppsigelsen må skje skriftlig til utleier, Etat for boligforvaltning. 

Oppsigelsesfrist

Oppsigelsesfristen er 30 dager.  Fristen løper fra den dagen oppsigelsen er kommet fram til Etat for boligforvaltning (EBF). Det betyr at du som leietaker er ansvarlig for husleien i minimum 30 dager fra EBF har mottatt oppsigelsen. Dersom du vet flyttetidspunkt lengre frem i tid, kan du fortsatt sende EBF oppsigelse selv om det er mer en 30 dager til fraflytting. Tidspunktet for utflytning av boligen opplyses i skjema for oppsigelse som du finner nedenfor.     

Når stopper leietakers ansvar for husleie?

Leietaker er ansvarlig for husleie frem til det tidspunkt der boligen er tømt, fraflyttet og nøkler er innlevert til EBF. NB! Du er uansett ansvarlig for husleie i 30 dager  fra oppsigelsestidspunktet (oppsigelsesfristen) selv om du velger å flytte ut tidligere. 

Forberedelser før du flytter ut

  • Leiligheten skal være vasket og tømt for eiendeler ved fraflytting. Det samme gjelder tilhørende boder. 
  • Nøklene må leveres til Etat for boligforvaltnings kundesenter innen oppsigelsesfristens siste dag, senest kl. 14.00.

 

Du fyller ut skjemaet nedenfor:

Skjemaet kan sendes som vedlegg på e-post. Du kan og kopierer teksten i skjemaet og lime denne inn i en epost og svare på de oppgitte spørsmål.

Oppsigelse sendes til følgende epost:
boligforvaltning@bergen.kommune.no

Du kan også sende utfylt skjema i posten til følgende adresse:
Etat for boligforvaltning
Postboks 7700
5020 Bergen