Bergen kommune tilbyr gratis råd og veiledning innen privatøkonomi til alle innbyggerne bosatt i Bergen kommune.
Bergen kommune tilbyr gratis råd og veiledning innen privatøkonomi til alle innbyggerne bosatt i Bergen kommune.
Bergen kommune har en byomfattende gjeldsrådgivningstjeneste som er underlagt NAV Bergenhus.
Du kan kontakte gjeldsrådgiverne på disse telefonnumrene: 902 80 046 945 22 389 945 22 356 945 07 805 eller på e-post: gjeld@bergen.kommune.no
De andre NAV-kontor i Bergen gir også økonomisk rådgivning.
NAV Bergen vest: NAVBergenVest@bergen.kommune.no
NAV Bergen sør: NAVBergenSor@bergen.kommune.no
NAV Bergen nord: NAVBergenNord@bergen.kommune.no
NAV Årstad: NAVArstad@bergen.kommune.no
NAV - nasjonal rådgivningstjeneste NAV har en nasjonal rådgivningstjeneste på nett og telefon. Her får du enkle råd om hva du selv kan gjøre og hvor du kan henvende deg dersom du trenger mer hjelp. Telefon: 55 55 33 39
Det er ikke et krav at du leverer skriftlig søknad.
Dersom du ønsker å bruke et søknadsskjema, kan du bruke dette skjemaet.
For å få oversikt over din økonomi, kan det hjelpe å sette opp et budsjett (oversikt over inntekter og utgifter).
Eksempel på et budsjett: «budsjett for overskudd til kreditorer».
Livsoppholdssats for utleggstrekk er alle dine utgifter utenom boutgifter og barnehage/SFO:
Går du i pluss eller minus?
Tips til lavere utgifter:
Impulskontroll - Øv på å tenke gjennom disse spørsmålene før du handler:
Reduser faste utgifter:
Bytt.no: Finn billigste boliglån, strøm, mobil, internett og forsikring. Eller ta direkte kontakt med din leverandør for å be om en bedre avtale enn den du har nå.
Klarer du ikke å betale regningene dine?
Ta også vare på siste faktura du får i posten!
Engangsoppgjør
Nedbetalingsplan
Rekkefølgen over hvilken gjeld du skal betale først:
UTLEGGSTREKK I LØNN, PENSJON OG ANDRE YTELSER
Hvem har nedlagt utleggstrekket?
Jeg er uenig i størrelsen på utleggstrekket
Du skal alltid varsles før et utleggstrekk. Dersom du er uenig i størrelsen på utleggstrekket eller grunnlaget for kravet, må du kontakte den namsmyndighet som har nedlagt trekket.
Har myndighetene rett informasjon om dine inntekter, boutgifter, forsørgeransvar? Hvis ikke, er det din plikt til å opplyse om dette, og legge ved dokumentasjon.
Namsfogden
Alle sakene dine som er registret hos Namsfogden i Bergen etter 1. november 2020, vil du finne i «Mine saker» på nettsiden til Namsmann og forliksråd. Du kan logge deg inn fra en lenke du har mottatt i en sms fra Namsfogden. Dersom du ikke har mottatt en sms med denne lenken , finner du «Mine saker» på nettsiden på følgende måte: Politiet.no – Alle tjenester – Namsmann og forliksråd – logg inn.
Du kan selv legge inn endringer i «Mine saker» eller du kan sende opplysninger om endringer per post.
Statens innkrevingssentral
sismo.no – «Din side»
Du kan selv legge inn endringer i «Mine saker» eller du kan sende opplysninger om endringer per post.
Skatteetaten (og NAV innkreving)
Her finner du skatteopplysninger, avgifter på bil/kjøretøy, barnebidrag, med mer.
Skatteetaten.no – «betaling og innkreving» – velg tema – klage – finn rett skjema.
Pant og tvangssalg av eiendeler
Det kan tas pant i ethvert formuesgode som man eier, for eksempel bolig, bil og bankkonto. Ved pant kan formuesgoden realiseres.
Opphør av trekk fra bankkonto
Dersom banken har foretatt trekk fra kontoen din som følge av overtrekk eller mislighold og gjenstående beløp på konto ikke er nok til å dekke utgifter til husleie og levekostnader, kan du i medhold av dekningsloven §2-5 søke om å få tilbakeført beløpet på konto.
Er du «varig» ute av stand til å betale tilbake gjelden din, kan du søke om en offentlig gjeldsordning.
For mer informasjon om offentlig gjeldsordning kan du kontakte Namsmannen i Bergen, gjeldsrådgiver på ditt lokale NAV kontor, eller Byomfattende gjeldsrådgivningstjeneste.
Søknad om gjeldsordning: https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/gjeldsordning/
Når du eier en bolig og har gjeld, så vil boligen din kunne påvirke hvilke muligheter og plikter du har.
Søk råd her:
Økonomisk vold er at du nektes å ha kontroll over egen eller felles økonomi.
Økonomisk vold er også at du tvinges til å ta opp lån som gjør at du risikerer å få gjeld.
Økonomisk vold kan være en del av flere typer vold. Vold kan være mange ulike handlinger, og har til felles at de skader, smerter, skremmer eller krenker andre. Det å være vitne til vold er også å være utsatt. Det å være utsatt for vold er traumatisk og kan få alvorlige konsekvenser.
Krisesentrene kan hjelpe personer som er utsatt for vold eller trusler om vold i nære relasjoner. Krisesenter for Bergen og omegn er døgnåpent, og kan kontaktes på telefon 55 31 50 50 .
Jeg har fått gjeld på grunn av økonomisk vold
Barnas muligheter påvirkes av familiens økonomi. Det finnes flere gratis tilbud til barn, blant annet:
Dersom du har oppfølging fra flere hjelpetjenester, er det en fordel at du informerer den om dine økonomiske utfordringer. Økonomisk kontroll er ofte en viktig del av en rehabiliteringsprosess.
Gjeldsrådgivning kan inngå i en individuell plan og i tema for en ansvarsgruppe.
Verge
Dersom du har en ansatt som har økonomiske problemer, kan det være viktig å ta dette opp med den ansatte.
Tegn du kan være oppmerksom på er utleggstrekk, redusert arbeidskapasitet, økt stressnivå og sykemelding.
Det kan være en fordel å koble på din bedriftshelsetjeneste.
Arbeidstaker med spilleavhengighet kan ha behov for akan-oppfølging https://akan.no/
Lån fra arbeidsgiver: