Behandling av søknad
NAV-kontoret kan ha behov for samtale med deg før søknaden blir behandlet.
Saksbehandlingstiden vil variere, men vil vanligvis være under 14 dager etter at all nødvendig dokumentasjon er levert, eller at fristen for å levere dokumentasjon har utløpt. Hvis søknaden ikke behandles innen en måned, vil du få informasjon om når du kan forvente svar.
Søknaden behandles raskt dersom du er i en nødssituasjon.
Svar på søknad
Når søknaden er behandlet, vil du få svar i et skriftlig vedtak. Ofte vil NAV stille ett eller flere krav til deg, det er derfor viktig at du leser vedtaket nøye.
Klage
Du kan klage på vedtaket. Du må sende eller levere klagen til NAV-kontoret innen tre uker fra du mottok vedtaket. I klagen må du informere om hvilke endringer du ønsker. Klagen må være undertegnet av deg, eller eventuelt fullmektig. Dersom du trenger hjelp til å skrive klagen, kan NAV-kontoret hjelpe deg med dette.
Hvis NAV opprettholder sitt vedtak, sendes saken videre til Statsforvalteren i Vestland som avgjør om klagen skal tas til følge