Bergen kommune gir helse- og omsorgstjenester til sine innbyggere. Her får du informasjon om hvordan du går frem dersom du eller noen nær deg har behov for helse- og omsorgstjenester.
Bergen kommune gir helse- og omsorgstjenester til sine innbyggere. Her får du informasjon om hvordan du går frem dersom du eller noen nær deg har behov for helse- og omsorgstjenester.
Kommunen har en rekke ulike helse- og omsorgstjenester, og det kan være vanskelig å vite hvilke tjenester som vil være riktig for å dekke ditt hjelpebehov.
Ta gjerne direkte kontakt med Vurderingskontor for voksne og eldre og beskriv dine behov. Våre ansatte vil informere deg om hvilke tjenester som er tilgjengelige.
Målet er å finne individuelle løsninger som bidrar til at du fungerer best mulig i dagliglivets aktiviteter.
Du kan søke digitalt eller sende oss søknadsskjema på papir.
Logg inn og fyll ut digital søknad. Du logger inn gjennom den nasjonale ID-porten.
Last ned søknadsskjema (pdf). Send ferdig utfylt søknad til oss i posten. Du finner oversikt over aktuelle postadresser lenger nede i dette avsnittet.
Du kan be andre om å hjelpe deg med søknaden. Husk å legge ved fullmakt. Hvis dere søker digitalt, må personen som fyller ut søknaden logge seg inn. Trenger du tolk har du også rett til å få det.
Last ned Bergen kommunes fullmaktsskjema (Word)
Søknad om tjenester til voksne, eldre og somatisk syke barn
Send søknad til Vurderingskontor for voksne og eldre
Søknad om tjenester til barn og unge med psykiske lidelser
Send søknad til Forvaltningsenhet psykisk helse til barn og unge
Søknader om tjenester til voksne med psykiske lidelser
Send søknad til Forvaltningsenheten psykisk helse
Søknad om tjenester til mennesker med psykisk utviklingshemming
Send søknad til Enhet for forvaltning og tjenestekoordinering
I mange tilfeller har kommunen behov for opplysninger om din helse, for eksempel fra din fastlege. Denne dokumentasjonen er det du selv som må hente frem, men dersom dette er vanskelig for deg vil vi hjelpe deg.
Kommunen skal hente inn de opplysningene som trengs for å avgjøre saken. Deretter blir det fattet et vedtak. Vanligvis får du en begrunnelse sammen med vedtaket. Du får alltid en begrunnelse hvis det kan tenkes at du blir misfornøyd med vedtaket. Hvis begrunnelsen ikke følger med, kan du få den ved å kontakte kommunen innen klagefristen for vedtaket utløper.
Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få vite når du kan vente svar.
Rettighetene du har til tjenester er nedfelt i loven, men kommunen gir også innbyggerne tjenester etter kommunale retningslinjer som ikke er omtalt som rettigheter i loven.
Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m.
Lov om pasient- og brukerrettigheter
Bergen Kommune ivaretar informasjonssikkerhet og personvern i henhold til reglene i personvernforordningen.
Les mer om hvordan kommunen håndterer personopplysninger.