Bergen kommune gir helse- og omsorgstjenester til sine innbyggere. Her får du informasjon om hvordan du går frem dersom du eller noen nær deg har behov for helse- og omsorgstjenester.
Bergen kommune gir helse- og omsorgstjenester til sine innbyggere. Her får du informasjon om hvordan du går frem dersom du eller noen nær deg har behov for helse- og omsorgstjenester.
Kommunen har en rekke ulike helse- og omsorgstjenester, og det kan være vanskelig å vite hvilke tjenester som vil være riktig for å dekke ditt hjelpebehov.
Ta gjerne direkte kontakt med Vurderingskontor for voksne og eldre og beskriv dine behov. Våre ansatte vil informere deg om hvilke tjenester som er tilgjengelige.
Målet er å finne individuelle løsninger som bidrar til at du fungerer best mulig i dagliglivets aktiviteter.
Du kan logge deg inn via ID-porten og søke elektronisk, eller sende oss søknad på papir.
Du finner elektronisk søknadsskjema her eller ved å trykke på den blå knappen nederst på denne siden.
Søknadsskjema som skal sendes på papir finner du her, eller under overskriften “Søknadsskjema” lenger nede på siden.
Under ser du hvor søknader på papir skal sendes:
Hvis du ønsker å ta kontakt med kommunen, men ikke selv har mulighet til det, kan andre søke på dine vegne. Du kan få andre til å hjelpe deg med søknaden. Husk da å legge ved fullmakt. Hvis du bruker det elektroniske søknadsskjemaet, må du logge deg inn som deg selv, selv om du søker på vegne av noen andre.
Trenger du tolk har du også rett til å få det.
I mange tilfeller har kommunen behov for opplysninger om din helse, for eksempel fra din fastlege. Denne dokumentasjonen er det du selv som må hente frem, men dersom dette er vanskelig for deg vil vi hjelpe deg.
Kommunen skal hente inn de opplysningene som trengs for å avgjøre saken. Deretter blir det fattet et vedtak. Vanligvis får du en begrunnelse sammen med vedtaket. Du får alltid en begrunnelse hvis det kan tenkes at du blir misfornøyd med vedtaket. Hvis begrunnelsen ikke følger med, kan du få den ved å kontakte kommunen innen klagefristen for vedtaket utløper.
Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få vite når du kan vente svar.
Rettighetene du har til tjenester er nedfelt i loven, men kommunen gir også innbyggerne tjenester etter kommunale retningslinjer som ikke er omtalt som rettigheter i loven.
Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m.
Lov om pasient- og brukerrettigheter
Bergen Kommune ivaretar informasjonssikkerhet og personvern i henhold til reglene i personvernforordningen.
Les mer om hvordan kommunen håndterer personopplysninger.