Chatroboten Kommune-Kari svarer på spørsmål hele døgnet. Mellom klokken 8 og 15 på hverdager kan du be Kommune-Kari om å få chatte med en ansatt hos Innbyggerservice. Under kan du lese om hvilke data vi behandler og hvordan dataene håndteres.

Vi skiller mellom chat med robot og chat med ansatte .

• I Bergen kommune foregår chat med robot og chat med ansatte i et felles chatvindu, Kommune-Kari. Kommune-Kari er tilgjengelig ved klikk på bildesymbol nederst til høyre på kommunens internettsider.
  • Chatroboten gir svar på generelle og ofte stilte spørsmål hele døgnet, alle dager.
  • Dersom chatroboten ikke kan svare, eller dersom du ber om å få snakke med en ansatt, får du på hverdager mellom klokken 8 og 15 tilbud om å bli satt over til chat som er betjent av ansatte hos Innbyggerservice i Bergen kommune.
  • For å ivareta din anonymitet i dialogen med chatrobot og chat med ansatte skal du følge anvisningene i Kommune-Kari om ikke å skrive inn personopplysninger som navn, fødselsnummer, helseopplysninger, telefonnummer og andre kontaktopplysninger.
  • Chat med ansatt gir kun generell veiledning og gir ikke svar på spørsmål om status i saker som er under behandling eller som krever oppslag i personopplysninger.
  • Data fra samtale med chatrobot og data fra samtale med ansatt lagres i to ulike løsninger (beskrevet i hvert sitt menypunkt under).
  • Se personvernerklæring for Bergen kommune. Du kan også kontakte kommunens personvernombud hvis du lurer på noe om hvordan kommunen håndterer dine personopplysninger.

• Data lagres av leverandøren av chatrobot-løsningen, regulert av databehandleravtale mellom Bergen kommune og leverandøren, Sem & Stenersen Prokom.
  • Alle samtaler blir maskinelt anonymisert for personopplysninger som navn, fødselsnummer, helseopplysninger, telefonnummer og andre kontaktopplysninger før de vises i samtaleloggen.
  • For å forbedre tjenesten og til opplæringsformål, lagres samtaler i 21 dager før de slettes fra samtalelogg.
  • Du kan selv velge å slette samtalen. Innholdet i samtalen vil da ikke være tilgjengelig i samtaleloggen. Du kan også laste ned chatsamtalen.
  • Samtalelogg og andre data er kun tilgjengelig for et fåtall ansatte med taushetsplikt.
  • Noen opplysninger om samtalen, såkalte metadata, beholdes til statistikkformål og slettes ikke. Det gjelder data som tidspunkt for samtale og informasjon om plattform (desktop, nettbrett og mobiltelefon).
  • IP-adresser er anonymiserte, og samtale kan ikke spores tilbake til deg.

• Data lagres av leverandøren av ansattchat-løsningen, regulert av databehandleravtale mellom Bergen kommune og leverandøren, eDialog24.
  • Gjennom integrasjon av løsning for chatrobot og chat med ansatt, overføres chatrobot-dialogen til chat med ansatt-løsningen. Samtale med ansatt vises i chatvinduet Kommune-Kari og lagres også i samtalelogg for chatrobot, som beskrevet over.
  • For å forbedre tjenesten og til opplæringsformål, lagres samtaler med ansatte i ett år før de slettes fra samtalelogg. Det gjelder også dialogen du har hatt med chatroboten, i forkant av overføring chat med ansatt.
  • IP-adresser er anonymiserte, og samtale kan ikke spores tilbake til deg.
  • Samtalen anonymiseres ikke i eDialog24. Det gjelder også dialogen du har hatt med chatrobot i forkant av overføring til chat med ansatt. Du kan kontakte Innbyggerservice skriftlig og be om at din samtale slettes fra loggen.
  • Det lagres ikke metadata om samtalen, slik som tidspunkt for samtale og informasjon om plattform (desktop, nettbrett og mobiltelefon).