Tolketjenesten leverer oversettelser på mer enn 60 små og store språk fra hele verden.

Tolketjenesten bistår i all hovedsak enheter i Bergen kommune, som trenger oversettelse av dokumenter i forbindelse med tjenesteyting. Tolketjenesten fungerer som formidler mellom bestillende enhet og ekstern oversetter, mens resten av prosessen, utveksling av dokumenter og oppgjør, skjer direkte mellom enheten og oversetter. 

Tolketjenesten oversetter også for privatpersoner.

Dokumentene som du ønsker oversatt, sendes i posten. Av personvernhensyn ber vi om at kildedokumenter, som inneholder sensitive opplysninger, ikke sendes per e-post.

Dine dokumenter og personopplysninger blir behandlet i tråd med personvernlovgivningen.

Kontaktinformasjon

Postadresse:
Bergen kommune
Tolketjenesten
Bredalsmarken 15/17
5006 Bergen

Telefon:
55567905 - fra klokken 08.30 til 14.30
Telefonen er stengt mellom klokken 11.30 og 12.30

Når dokumenter blir sendt med vanlig post, må du legge ved ferdig utfylt bestillingsskjema, som kan lastes fra denne nettsiden (gjelder kun privatpersoner):

Dersom person- eller stedsnavn i dokumentet/-ne kan bli skrevet på ulike måter, må du gjøre spesifisere hvilken skrive- eller stavemåte vi skal benytte.

Vi gjør oppmerksom på at leveringstiden for enkelte språk i perioder kan variere.

Kommunale enheter i Bergen kommune sender dokumentene direkte til oversetter. 

Dokumenter utarbeidet av norske myndigheter og som skal benyttes utenfor Norge, må som hovedregel påføres apostillestempel. Regjeringen.no skriver følgende om apostille:
“Formålet med apostille er å bekrefte ektheten av signatur og stempel fra et lands offentlige myndigheter slik at dokumentet kan benyttes i andre land enn utstederlandet. Apostille bekrefter ikke riktigheten av innholdet i et dokument.”

Privatpersoner må selv undersøke om oversatte dokumenter må påføres apostillestempel, ved å ta dokumentene med til Bergen tingrett.  

Du kan lese mer om apostillestempling på nettsidene til Statsforvalteren i Vestland