Har du funksjonssvikt og bor hjemme, kan du få hjelp av alarmer til å mestre hverdagen bedre og få raskere hjelp ved sykdom og uhell.
Har du funksjonssvikt og bor hjemme, kan du få hjelp av alarmer til å mestre hverdagen bedre og få raskere hjelp ved sykdom og uhell.
Har du behov for helse- eller omsorgstjenester, kan alarmer gi både deg og dine pårørende trygghet og frihet. Du kan samtidig ha nytte av andre tjenester som kan hjelpe deg å mestre mer av din egen hverdag.
Les gjerne disse tjenestene:
Alarmer er en type velferdsteknologi som kan gi økt trygghet og selvstendighet. Det finnes flere typer alarmer som dekker ulike behov. Kommunen vil sammen med deg og eventuelt dine pårørende finne ut hva som passer best. Alarmene er enkle å bruke og det kreves ikke tekniske forkunnskaper.
Kommunen har ansvar for å installere og vedlikeholde utstyret.
Etter at du har fått tildelt alarm, vil kommunen lage en avtale med deg og eventuelt dine pårørende om hvordan alarmer som blir utløst skal håndteres. Ofte vil det først gå en melding til dine pårørende. Om ikke alarmen håndteres av dem, vil kommunens responssenter bli varslet. Her jobber det helsepersonell som vil hjelpe deg.
Du kan logge deg inn via ID-porten og søke elektronisk, eller sende oss søknad på papir.
Du finner elektronisk søknadsskjema her eller ved å trykke på den blå knappen nederst på denne siden.
Søknadsskjema som skal sendes på papir finner du her, eller under overskriften “Søknadsskjema” lenger nede på siden.
Under ser du hvor søknader på papir skal sendes:
Du kan få andre til å hjelpe deg med søknaden. Husk da å legge ved fullmakt. Hvis du bruker det elektroniske søknadsskjemaet, må du logge deg inn som deg selv, selv om du søker på vegne av noen andre.
Kommunen skal hente inn de opplysningene som trengs for å avgjøre saken. Deretter blir det fattet et vedtak. Vanligvis får du en begrunnelse sammen med vedtaket. Du får alltid en begrunnelse hvis det kan tenkes at du blir misfornøyd med vedtaket. Hvis begrunnelsen ikke følger med, kan du få den ved å kontakte kommunen innen klagefristen for vedtaket utløper.
Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få vite når du kan vente svar.
Se priser under avsnittet “Digital og mobil trygghetsalarm” her:
Samlet oversikt over avgifter og egenbetalinger.
Du må skrolle litt nedover på siden for å få fram tallene.
Tildeling av alarmer som gir trygghet i hjemmet tildeles etter kommunale serviceytelser og helse og omsorgstjenesteloven.
Bergen Kommune ivaretar informasjonssikkerhet og personvern i henhold til reglene i personvernforordningen.
Les mer om hvordan kommunen håndterer personopplysninger.