Hvis du er misfornøyd med et vedtak du har fått fra barnevernstjenesten kan du klage på det. De fleste som klager på barnevernet, er barn eller foreldre som opplever at de ikke har fått det hjelpetiltaket de ønsker.
Vedtaksbrevet skal ha opplysninger om at du har rett til å klage, klagefrist, klageinstans og hvor du skal sende klagen. Barnevernstjenesten som har skrevet vedtaket har plikt til å veilede deg til hva du skal gjøre når du vil klage.
Du har rett til innsyn i dokumentene i saken din. Du kan fremsette innsynskravet til samme sted som du framsetter klagen, både før, etter og samtidig med at du klager.
Hvem kan klage
Det er hovedsakelig personer som er part i saken som har rett til å klage på enkeltvedtak. Andre kan klage på dine vegne, men da må de ha fullmakt fra deg.
Slik gjør du det:
Klagen skal være skriftlig. Du må gi en begrunnelse for hvorfor du ikke er fornøyd med vedtaket du har fått. Beskriv hva du er misfornøyd med, og forklar hva du mener er feil, og hvorfor du mener det er feil.
Barnevernstjenesten kan skrive ned klagen for deg dersom du fremlegger den muntlig, og få din signatur på den.
Du skal sende klagen til den barnevernstjenesten som har skrevet vedtaket. De vil vurdere klagen din. Hvis de er enige med deg kan de gjøre om på vedtaket. Hvis de ikke er enige med deg sender de klagen videre til Statsforvalteren. Statsforvalteren kan gjøre et endelig vedtak, eller oppheve barneverntjenesten sitt vedtak, og bestemme at barneverntjenesten skal behandle saken din på nytt.