Hverdagsrehabilitering er en tjeneste der en hjemmetrener hjelper deg med å øve på hverdagslige aktiviteter som har blitt vanskelige for deg å klare etter sykdom eller skade.
Hverdagsrehabilitering er en tjeneste der en hjemmetrener hjelper deg med å øve på hverdagslige aktiviteter som har blitt vanskelige for deg å klare etter sykdom eller skade.
Hverdagsrehabilitering er en god tjeneste for deg som vil gjenvinne funksjoner du har mistet, men du kan også ha nytte av andre tjenester med samme formål.
Les gjerne mer om disse tjenestene:
I hverdagsrehabilitering jobber tverrfaglige team, som består av hjemmetrenere, (helsefagarbeidere eller hjelpepleiere) ergoterapeuter, fysioterapeuter og sykepleiere. Den samme hjemmetreneren følger deg opp i en periode på inntil fire uker, i samarbeid med det tverrfaglige teamet.
Vi har fokus på at du skal bli trygg igjen i aktiviteter som er viktige for deg, og at du skal bli selvstendig i egen hverdag. Rehabiliteringen foregår i ditt eget hjem eller nærmiljø.
Hverdagsrehabilitering passer for deg som vil øve på daglige gjøremål for å bli trygg og selvstendig i egen hverdag.
Du kan søke digitalt eller sende oss søknadsskjema på papir.
Logg inn og fyll ut digital søknad. Du logger inn gjennom den nasjonale ID-porten.
Last ned søknadsskjema (pdf). Send ferdig utfylt søknad til oss i posten. Du finner oversikt over aktuelle postadresser lenger nede i dette avsnittet.
Du kan be andre om å hjelpe deg med søknaden. Husk å legge ved fullmakt. Hvis dere søker digitalt, må personen som fyller ut søknaden logge seg inn.
Last ned Bergen kommunes fullmaktsskjema (Word)
Søknad om tjenester til voksne, eldre og somatisk syke barn
Send søknad til Vurderingskontor for voksne og eldre
Søknad om tjenester til barn og unge med psykiske lidelser
Send søknad til Forvaltningsenhet psykisk helse til barn og unge
Søknader om tjenester til voksne med psykiske lidelser
Send søknad til Forvaltningsenheten psykisk helse
Søknad om tjenester til mennesker med psykisk utviklingshemming
Send søknad til Enhet for forvaltning og tjenestekoordinering
Kommunen tar kontakt med deg for å hente inn nødvendige opplysninger. Etter dette blir det fattet et vedtak. Du skal alltid få en begrunnelse hvis det kan tenkes at du blir misfornøyd med vedtaket. Om du ikke får en begrunnelse, kan du få denne ved å kontakte kommunen innen tre uker.
Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis den ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen og samtidig få vite når du kan vente svar. En saksbehandler vurderer om hverdagsrehabilitering kan være til hjelp for deg, og treffer et begrunnet vedtak som du får tilsendt skriftlig.
Ved spørsmål ta kontakt med Hverdagsrehabilitering. Her finner du kontaktinformasjon: Hverdagsrehabilitering
Bergen Kommune ivaretar informasjonssikkerhet og personvern i henhold til reglene i personvernforordningen.
Les mer om hvordan kommunen håndterer personopplysninger.