Hverdagsrehabilitering er en tjeneste der en hjemmetrener hjelper deg med å øve på hverdagslige aktiviteter som har blitt vanskelige for deg å klare etter sykdom eller skade.
Hverdagsrehabilitering er en tjeneste der en hjemmetrener hjelper deg med å øve på hverdagslige aktiviteter som har blitt vanskelige for deg å klare etter sykdom eller skade.
Hverdagsrehabilitering er en god tjeneste for deg som vil gjenvinne funksjoner du har mistet, men du kan også ha nytte av andre tjenester med samme formål.
Les gjerne mer om disse tjenestene:
I hverdagsrehabilitering jobber tverrfaglige team, som består av hjemmetrenere, (helsefagarbeidere eller hjelpepleiere) ergoterapeuter, fysioterapeuter og sykepleiere. Den samme hjemmetreneren følger deg opp i en periode på inntil fire uker, i samarbeid med det tverrfaglige teamet.
Vi har fokus på at du skal bli trygg igjen i aktiviteter som er viktige for deg, og at du skal bli selvstendig i egen hverdag. Rehabiliteringen foregår i ditt eget hjem eller nærmiljø.
Hverdagsrehabilitering passer for deg som vil øve på daglige gjøremål for å bli trygg og selvstendig i egen hverdag.
Du kan logge deg inn via ID-porten og søke elektronisk, eller sende oss søknad på papir.
Du finner elektronisk søknadsskjema her eller ved å trykke på den blå knappen nederst på denne siden.
Søknadsskjema som skal sendes på papir finner du her, eller under overskriften “Søknadsskjema” lenger nede på siden.
Søknad på papir sendes til Vurderingskontor for voksne og eldre
Du kan få dine pårørende eller andre til å hjelpe deg med søknaden. De må da legge ved en fullmakt fra deg. Alle som bruker det elektroniske søknadsskjemaet, må logge inn som seg selv, selv om de søker på vegne av noen andre.
Kommunen tar kontakt med deg for å hente inn nødvendige opplysninger. Etter dette blir det fattet et vedtak. Du skal alltid få en begrunnelse hvis det kan tenkes at du blir misfornøyd med vedtaket. Om du ikke får en begrunnelse, kan du få denne ved å kontakte kommunen innen tre uker.
Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis den ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen og samtidig få vite når du kan vente svar. En saksbehandler vurderer om hverdagsrehabilitering kan være til hjelp for deg, og treffer et begrunnet vedtak som du får tilsendt skriftlig.
Ved spørsmål ta kontakt med Hverdagsrehabilitering. Her finner du kontaktinformasjon: Hverdagsrehabilitering
Bergen Kommune ivaretar informasjonssikkerhet og personvern i henhold til reglene i personvernforordningen.
Les mer om hvordan kommunen håndterer personopplysninger.