Foto:

Trenger du eller ditt barn tjenester fra kommunen over tid, og er det behov for at tjenestene samarbeider? Da kan du ha rett til å få oppnevnt en koordinator, barnekoordinator eller samordningsansvarlig. Du kan også ha rett til å få utarbeidet en individuell plan. Disse tjenestene er gratis.

Å koordinere betyr «å få til å virke sammen». En koordinator kan være aktuelt for deg som har behov for langvarige og koordinerte helse- og omsorgstjenester uavhengig av alder og diagnose. Koordinator skal bidra til å styrke samarbeidet mellom deg og dine tjenesteytere for at tjenestetilbudet ditt skal bli helhetlig og koordinert. Rett til koordinator finner du i pasient- og brukerrettighetsloven § 2-5b.

Koordinators oppgaver:

  • Være kontaktperson for deg og dine tjenesteytere
  • Sikre koordinering av det samlede tjenestetilbudet og fremdrift i arbeidet med individuell plan
  • Planlegge og invitere til møter knyttet til koordinering og individuell plan
  • Gi nødvendig informasjon og veiledning om aktuelle tjenester og tiltak

Hvis du har rett til, og ønsker en koordinator, blir en av tjenesteyterne dine oppnevnt som koordinator. Du involveres i valg av koordinator. Du kan takke nei til individuell plan og likevel få tilbud om en koordinator. 

Barnekoordinator kan tildeles familier som har eller venter barn med alvorlig sykdom, skade eller funksjonsnedsettelse. Barnet må også ha behov for langvarige og sammensatte eller koordinerte helse- og omsorgstjenester og andre velferdstjenester. Rett til barnekoordinator gjelder fram til barnet er 18 år. Behovet vil bli jevnlig evaluert i samarbeid med deg. 

Barnekoordinator sine oppgaver:

  • Å sørge for koordinering av det samlede tjenestetilbudet og fremdrift i arbeidet med individuell plan
  • Planlegge og invitere til møter knyttet til koordinering og individuell plan
  • Å sørge for at du og ditt barn får nødvendig informasjon og veiledning om helse- og omsorgstilbud og andre velferdstjenester.
  • Formidle kontakt med brukerorganisasjoner og henvise videre til andre tjenester
  • Å bidra til at nødvendige tjenester kommer på plass.

Du kan få barnekoordinator selv om du ikke ønsker individuell plan.  Retten til barnekoordinator finner du i pasient- og brukerrettighetsloven § 2-5c

Samordningsansvarlig kan være aktuelt for deg som ikke har rett på koordinator eller barnekoordinator, men har behov for at tjenestene rundt deg likevel samarbeider. Samarbeid mellom skole og PPT er et eksempel på dette.

Tjenestene i kommunen skal samarbeide når det er nødvendig for å gi deg eller ditt barn et helhetlig og samordnet tjenestetilbud. En av tjenestene skal da ha være samordningsansvarlig, og ha hovedansvaret for samordningen.

Du kan ta kontakt med ansatte i dine velferdstjenester for å formidle behov for at tjenestene rundt deg samarbeider.

En individuell plan beskriver hvordan tjenestene skal samarbeide slik at du får en helhetlig oppfølging. Individuell plan er din plan og lages i samarbeid mellom deg og tjenesteyterne dine og oppdateres fortløpende. En pårørende kan delta i arbeidet med planen på dine vegne eller sammen med deg.  Planen er basert på behovene dine og det som er viktig for deg. 

Det er du som bestemmer hvilke opplysninger som skal deles mellom tjenestene. Det er koordinator eller barnekoordinator som skal sikre fremdrift i arbeidet med den individuelle planen. Rett til individuell plan finner du i pasient- og brukerrettighetsloven § 2-5.

Viktige punkter i planen kan være:

  • å ha en oversikt over dine mål og hva du og dine tjenesteytere jobber mot
  •  å ha oversikt over hvem som har ansvar for hva 
  • til hvilken tid tjenestene skal gis og hvordan

  • Du blir involvert i planleggingen av hvordan tjenestene skal gis, og planen er basert på målene dine.
  • Du har en koordinator som har oversikt over din situasjon.
  • Du får ikke nødvendigvis flere tjenester, men du får koordinerte tjenester. Det betyr at tjenestene samarbeider for at du skal nå målene dine.
  • Du bestemmer hvilke opplysninger som deles mellom tjenestene.

Ta kontakt med Koordinerende enhet i kommunen hvis du ønsker å få vurdert retten til koordinator, barnekoordinator og individuell plan. Koordinerende enhet har også oversikt over tilbud innen habilitering og rehabilitering. 

Besøksadresse: Familiens hus Møllendalsveien 8

E-post: Koordinerende.enhet@bergen.kommune.no

Telefon:

  • Arna/ Åsane byområde: 408 19 046
  • Bergenhus/ Årstad byområde: 408 13 570
  •  Fana/ Ytrebygda byområde: 408 13 568
  • Fyllingsdalen/ Laksevåg byområde: 409 18 658

Utarbeidelse av en individuell plan og oppnevning av koordinator kan bare gjøres dersom du samtykker til dette. Dersom du er innlagt på sykehus skal sykehuset melde fra til til Koordinerende enhet i kommunen dersom de mener det kan være behov for individuell plan og koordinator.

Du kan klage hvis du mener at du ikke har fått oppfylt retten din til individuell plan og koordinator.

Bergen kommune ivaretar informasjonssikkerhet og personvern i henhold til reglene i personvernforordningen.

Les mer om hvordan kommunen håndterer personopplysninger.

Bildet som benyttes her er tatt av Sandra Eide Nyland.

Du kan klage til den enheten som har behandlet søknaden din. De vurderer da saken på nytt. Hvis du ikke får medhold i klagen sendes saken til Statsforvalteren i Vestland for endelig avgjørelse. Din klagerett er beskrevet i pasient- og brukerrettighetsloven § 7-2.

Les mer om din klagerett.

Brosjyrer om individuell plan og koordinator
Information about individual care plan and coordinator in: